تهدید روسیه اروپایی‌ها را نگران کرد

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (جمعه) طی سخنانی تهدید به قطع روابط کشور با اتحادیه اروپا کرد. به نوشته تارنمای شبکه دویچه وله پرونده «الکسی ناوالنی» منتقد زندانی کرملین که به کینه گسترده ای بین روسیه و اتحادیه اروپا منجر شده است، اکنون با تهدید جدیدی از طرف مسکو وارد مرحله جدیدی شده است.

به گفته لاوروف در صورت تحریم بیشتر اتحادیه اروپا ، دولت روسیه در حال بررسی قطع روابط با جامعه جهانی است. وزیر امور خارجه روسیه در برنامه روزنامه نگار «ولادیمیر سولوویوف» گفت: ما نمی خواهیم خود را باقی جهان جدا کنیم ، اما باید برای آن آماده باشیم.

لاوروف افزود: «اگر صلح می خواهید، باید برای جنگ آماده شوید.» به گفته وی اگر اروپا دوباره تحریم هایی را اعمال کند که خطری برای اقتصاد روسیه به وجود آورد، مسکو نیز واکنش نشان می دهد. وزیر خارجه روسیه به سوال سولویوف در مورد اینکه آیا مسکو به سمت قطع رابطه با بروکسل می رود یا خیر پاسخ مثبت داد.

از سوی دیگر «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین طی سخنانی گفت: موضوع این است که ما چنین چیزی را نمی خواهیم. ما می خواهیم روابط خود را با اتحادیه اروپا توسعه دهیم ، اما اگر اتحادیه اروپا از این طریق پیش رود، بله، پس ما آماده هستیم.»

در واکنش به این اظهارات، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان در برلین اظهارات لاوروف را &#۳۹;عجیب&#۳۹; خواند.

این در حالی است که روابط بین کرملین و اتحادیه اروپا به دلیل محکومیت الکسی ناوالنی ، سیاستمدار مخالف روس به چندین سال زندان، در هفته گذشته به پایین ترین سطح رسیده است.

طی روزهای اخیر روسیه، درست زمانی که جوسپ بورل، رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا در تلاش برای میانجیگری در مسکو به سر می برد سه دیپلمات اتحادیه اروپا را اخراج کرد و در واکنش به این اقدام، دولت های آلمان، سوئد و لهستان نیز دیپلمات های روس را از این کشورها اخراج کردند.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا می خواهند درباره تحریم های بیشتر علیه روسیه در رابطه با دستگیری ناوالنی در ۲۲ فوریه (چهارم اسفند) بحث کنند. به دلیل مسمومیت ناوالنی در ماه آگوست (مرداد)، اتحادیه اروپا قبلاً ممنوعیت ورود و مالکیت را برای افرادی که مظنون به این حمله تروریستی بودند اعمال کرد که در بین آنها افرادی از نزدیکان به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه قرار داشتند.

در همین رابطه سه دیپلمات اتحادیه اروپا در گفت وگو با خبرگزاری رویترز گفتند که برنامه هایی برای مسدود کردن حساب های بیشتر از متحدان پوتین و اعمال ممنوعیت سفر وجود دارد. اخیراً ، فرانسه و آلمان اعلام کردند که از این تحریم ها حمایت می کنند.

در ابتدای هفته «لئونید ولکوف» یکی از معتمدین ناوالنی ، اعلام کرد که با نمایندگان کشورهای اتحادیه اروپا درباره تحریم های احتمالی اطرافیان پوتین صحبت کرده است. به طور مشخص از افرادی مانند «رومن آبراموویچ» و «علیشیر عثمانف»، مجری تلویزیون «سولوویوف» ، بانکدار «آندری کوستین» و «ایگور چوالوف» مقام عالی دولت سابق به عنوان اهداف اقدامات مجازاتی احتمالی نام برده می شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.