محاکمه دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا که به اتهام «تحریک برای شورش» از روز سه‌شنبه آغاز شد، روز جمعه به دفاعیات وکلای وی رسید که حق داشتند به مدت ۱۶ ساعت در ۲ روز ارائه دهند.

اما این وکلا، دفاعیات خود را در حدود چهار ساعت انجام دادند و به این ترتیب نوبت به سناتورها به عنوان هیات منصفه رسید تا پرسش‌های خود را از دو طرف دعوا مطرح کنند.

با پایان یافتن مدت این پرسش و پاسخ انتظار می‌رود، سنا روز شنبه که یک روز تعطیل است از ساعت ۱۰ صبح تشکیل جلسه دهد و رای‌گیری نهایی در ساعت ۳ بعدازظهر به وقت محلی انجام شود.

هنوز ممکن است تغییراتی در این برنامه ایجاد شود.

تمرکز وکلای ترامپ بر این بود که اثبات کنند بین یورش به کنگره در ۱۷ دی‌ماه که توسط هواداران او انجام شد و سخنرانی او ارتباطی وجود ندارد و او نقشی در این حادثه نداشته است.

در مقابل، ۹ مدیر استیضاح منتخب مجلس نمایندگان که نقش دادستان را داشتند، کوشیدند تا با ارائه ادله، تصاویر شورش و اظهارات و توئیت‌های ترامپ، نقش او را در بروز این حادثه برجسته سازند.

برای مجرم شناخته شدن رئیس جمهوری سابق آمریکا که در مدت چهار سال، ۲ بار استیضاح شد به رای مثبت ۶۷ نماینده نیاز است که با توجه به برابر بودن تعداد کرسی‌های دو حزب، ۱۷ رای جمهوری‌خواه ضروری است.

در رای‌گیری اولیه برای قانونی دانستن این محاکمه، تنها ۶ جمهوری‌خواه رای مثبت دادند که با احتساب آن، هنوز به ۱۱ جمهوری‌خواه دیگر نیاز است. موضوعی که احتمال آن بسیار ضعیف دانسته می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.