گلایه‌های عضو شورای شهر تهران از فراموشی هدف بودجه

شهردارتهران در روز ارائه بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری اعلام کرد که بودجه سال آینده رویکردی اجتماعی دارد و با نگاهی اجتماعی و فرهنگی تدوین شده است . حجت نظری سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران اما معتقد است که سهم بودجه اجتماعی در این سال ها کوچک و کوچک تر شده است :‌

زمانی که شهردار تهران می خواست بودجه سال ۱۴۰۰ را ارائه کند عنوان شد بودجه امسال بودجه‌ای با رویکرد اجتماعی است و مدیران شهری هم نقطه قوت بودجه سال ۱۴۰۰ را نگاه اجتماعی‌اش به بودجه عنوان کرده بودند ، چقدر این توصیف از بودجه ۱۴۰۰ درست است ؟

اولین نکته ای  که در مورد بودجه‌ مربوط به حوزه‌ فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران مهم هست، درصد مربوط به سرجمع بودجه  فرهنگی و اجتماعی نسبت به کل بودجه است که رویکرد بودجه را مشخص کند.

نقل است که می‌گویند دولت کل عقلانیتش را در قالب لایحه بودجه ارائه می‌کند و ما اگر بخواهیم این را تعمیم بدهیم به دولت محلی و پارلمان محلی، باید عرض کنیم که ما در لایحه بودجه شهرداری به دنبال همان عقلانیت می‌گردیم. خیلی برایمان مهم است که بدانیم اولا براساس سرفصل‌ها، کدپروژه‌ها و ارقامی که در بودجه مطرح شده رویکرد شهرداری اجتماعی بوده یا خیر! و ثانیا چه میزان از پولی که شهروندان تهرانی برای عوارض یا به هر طریق دیگری به شهر می دهند قرار است که در حوزه فرهنگی و اجتماعی هزینه شود.

به گواه اعداد و ارقام، زمانی که ما مدیریت شهری را در سال ۹۶ تحویل گرفتیم ۹. درصد از کل بودجه ی شهرداری تهران به موضوع  فرهنگی و اجتماعی اختصاص پیدا می کرد و این عدد متاسفانه در این  دوره    کمتر و کمتر شد. این ۹.۵ درصدی تنها در قالب کدپروژه های هزینه ای یا تملک‌ سرمایه‌ای بود که با وجود اینکه بودجه مربوط به کمک به راهبری سازمان‌ها و شرکت ها و همین‌طور حقوق و مزایای پرسنل در آن نبود، ۹.۵ درصد از کل بودجه را به خودش اختصاص می داد.اما از سال ۹۸ براساس یک ابتکاری که کمیسیون برنامه و بودجه شورا به خرج داد، بنا شد تا تمام هزینه های یک حوزه در سرجمع بودجه خود همان حوزه دیده  شود.

متن کامل این مصاحبه را با تیتر «بودجه 1400 تهران؛ اجتماعی یا اشتباهی» در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.