ترانزیت کالا در دستورکار ایران و عراق

«ایرج مسجدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد امشب (شنبه) در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دوم سیما به تشریح نتایج سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه به عراق پرداخت و این سفر را سفری موفق خواند و گفت: این سفر یک سفر دیپلماسی حقوقی و قضایی در بالاترین سطح ممکن بود که با موفقیت انجام شد.

وی سفر رئیس قوه قضاییه به عراق را به سه بخش تقسیم کرد و افزود: یک بخش مربوط به ملاقات های رسمی با مقامات عالی کشور عراق بود. یک بخش ملاقات ها در حوزه کار قضایی و فنی بین طرفین انجام شد و توافقات خوبی صورت گرفت و یک بخش هم ملاقات های عمومی بود که با اصحاب رسانه، عشایر، مردم و  خانواده های شهدا انجام شد و همچنین حضور در جشن ملی ۲۲ بهمن در سفارت ایران که همه دست به دست هم داد و این سفر را برای ما و عراق به سفری موفق تبدیل کرد.

* سالانه بین ۹ تا ۱۲ میلیارد دلار تبادلات اقتصادی بین ایران و عراق

مسجدی همچنین در ادامه این گفت وگو با ذکر این نکته که سالانه بین ۹ تا ۱۲ میلیارد دلار تبادلات اقتصادی بین ایران و عراق انجام می شود، اظهار داشت: در این بین چون اکثر تبادل در بخش خصوصی انجام می شود شکایت هایی ممکن است وجود داشته باشد و یا بعضا مشکلاتی برای تولیدکنندگان، صادرکنندگان و وارد کنندگان ایجاد شده باشد که مقامات قضایی دو کشور توافق کردند دادگاه مخصوصی را در مناطق مختلف برای رسیدگی و حل و فصل شکایات مامور کنند که به همکاری های اقتصادی و احقاق حقوق افراد، اگر تضییع شده باشد، سرعت ببخشد.

به گفته وی این کار در بخش اقتصادی می تواند تاثیر مثبت و سازنده ای داشته باشد و اطمینان خاطر بیشتری برای اصحاب و رجال اقتصادی و تولید کنندگان و صادرکنندگان ایرانی به وجود می آید که با اطمینان کالای خود را صادر کرده و یا اقدام به سرمایه گذاری در عراق کنند.

* ترانزیت کالا در دستورکار ایران و عراق

سفیر ایران در بغداد درباره راه اندازی ترانزیت کالا خاطرنشان کرد: هنوز به آن معنا عملیاتی و اجرایی نشده است، ولی در دستورکارمان است و با مقامات اقتصادی عراق در حال مذاکره هستیم و عراق می تواند مسیر و کانال بسیار خوبی بین ایران و مناطق غربی عراق و از آن جا به کشورهای دیگر باشد و یا از طریق ایران به کشورهای شرقی ایران باشد.

وی یادآور شد: بحث ترانزیت کالا در دستورکار ماست و امیدوارم اگر شرایط عراق به لحاظ اقتصادی  و توسعه راه ها و جاده ها و مقررات ترانزیت انجام شود، این مسیر بتواند به اقتصاد دو کشور کمک بزرگی کند. هم برای عراقی ها مفید است و هم ایران و این موضوع در دستورکار ما قرار دارد و در این سفر هم بر این موضوع تاکید کردیم.

آیت الله رئیسی رئیس قوه قضاییه اخیرا سفری به عراق داشت و با مقامات این کشور دیدار و گفت وگو کرد و توافقاتی نیز در این سفر حاصل شد. وی در این سفر در نشست خبری مشترک با همتای عراقی اعلام کرد که در این نشست در مورد مشکلاتی که برخی از خانواده‌ها و زوجین ایرانی و عراقی در عراق در زمینه احوال شخصیه دارند، مقرر شد کمیته‌ای بین دستگاه قضایی عراق و ایران فعال شود.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی همچنین در این نشست به موضوعات مطرح شده از جمله پیگیری پرونده سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و همراهان ایشان اشاره و با بیان اینکه اقدامات دستگاه قضایی عراق جای تقدیر و تشکر دارد، ابراز امیدواری کرد که با همکاری اطلاعاتی و قضایی بین دو دستگاه قضایی ایران و عراق، این پرونده به سرانجام برسد و باعث درس عبرت مجرمان برای کیفر ایشان و بازدارندگی برای همه آن‌هایی که در سر ظلم و ستم به مردم و تجاوز به حقوق انسان‌ها را می‌پرورانند، باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.