طالبان روز شنبه با اشاره به نشست آتی اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی برای تصمیم گیری در مورد ماندن یا ترک نیروهای ناتو از افغانستان، بیانیه هشدار آمیزی را خطاب به ناتو منتشر کرد.

طالبان در این بیانیه آورده است: پیام ما به نشست آینده ناتو در سطح وزرا این است که ادامه اشغال و جنگ نه به نفع شما و نه به نفع مردم ما و شماست.

در پی تشدید خشونت ها در افغانستان، وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو هفته آینده در مورد حفظ یا خروج نیروهای این سازمان از افغانستان گفتگو خواهند کرد.

در بیانیه طالبان آمده است  آنهایی که به دنبال ادامه جنگ و اشغال هستند، درست مانند دو دهه گذشته مسئول آن خواهند بود.

بحث خروج ناتو از افغانستان به توافقی باز می گردد که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا با طالبان منعقد کرده است و شامل عقب نشینی طالبان و خروج تمام نیروهای خارجی تا پایان ماه آوریل (نیمه اول اردیبهشت) است. در عوض طالبان متعهد به ادامه گفت وگوهای صلح با دولت در کابل شده و قول کاهش قابل توجه خشونت ها را داده است. اما با وجود آغاز مذاکرات صلح در ماه سپتامبر (شهریور) درگیری ها در افغانستان همچنان ادامه دارد.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد که اگر تصمیم به ترک افغانستان بگیریم، روند صلح را به خطر می اندازیم، قابلیت هایی را از دست می دهیم که طی سالهای اخیر در جریان مبارزه با تروریسم بین المللی به دست آوردیم.

وی افزود: اگر تصمیم به ماندن بگیریم، خطر ادامه یک عملیات نظامی دشوار در افغانستان و افزایش خشونت علیه نیروهای ناتو وجود دارد.

طالبان در بیانیه روز شنبه خود اعلام کرد که با جدیت به توافق با آمریکا متعهد است و به طرز چشمگیری سطح عملیات های خود را کاهش داده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.