حمله تند به قالیباف بخاطر حاشیه های سفر به روسیه

سفر قالیباف به روسیه و حواشی آن یکی از موضوعاتی بود که سایه سنگینش بر فضای امروز مجلس محسوس بود. محمود احمدی بیغش نماینده مردم شازند و عضو کمیسیون امنیت ملی از جمله افرادی بود که در نطق خود به این سفر اشاره کرد و انتقادات جدی به آن وارد کرد. 

احمدی‌بیغش در بخشی از نطق خود گفت:  موضوع مهمتر که امروزه در صدر اخبار رسانه‌های داخلی و خارجی قرار داشت سفر پرحاشیه رییس محترم مجلس به کشور روسیه بود، اگرچه سخنگوی محترم هیات رییسه در مصاحبه ۲۵ بهمن تا حدودی در این زمینه اطلاع‌رسانی نمود، اما استمرار تبعات در داخل و خارج و حواشی زیادی که برای مجلس درست کرد، همچنان ادامه دارد و نقدها و سوالات متعدد جامعه باعث شده که اینجانب در این نطق و از سر دلسوزی چند نکته را از باب یادآوری و عبرت برای آینده به عرض برسانم.

او ادامه داد: اول اینکه جای تعجب دارد با وجود این همه مشاوران و دستیاران مدعی و تیم عریض و طویل تشریفاتی رییس مجلس، چرا یک سفر رسمی و معمولی نباید به درستی راهبری و مدیریت شود که اینهمه جنجال به پا کند. دوم ساده‌انگاری نسبت به کشور روسیه و آداب بسیار سخت و پیچیده رسمی در ساختار حاکمیت این کشور است که در قصور مسئولان سفارت ایران در روسیه و متاسفانه تیم غیرحرفه‌ای برنامه‌ریز مجلس مورد توجه قرار نگرفته و منجر به این حد از حرف و حدیث برای مجلس شده است.

نماینده شازند گفت: سوم اینکه آقای قالیباف محترم در کشور خودمان به دلیل مبتلا شدن به کرونا، رییس جمهور روحانی به جنابعالی برای تشکیل جلسه وقت نداد و نشست سران قوا را کنسل نمود، حال شما انتظار دارید پوتین که از حرفه ‌ترین و مرموزترین سیاستمداران دنیا است، بدون اطمینان از سلامت کرونایی شما و هیات همراه، با جنابعالی ملاقات کند. آیا بهتر نیست در حجم، کمیت و کیفیت مشاوران، دستیاران و برنامه‌ریزان دفتر خودتان تجدید نظر اساسی نموده و اندکی هم برای انتخاب، نمایندگان مجلس را به حساب بیاورید.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تاکید کرد: اما موضوع چهارم که به نظرم خسارت بزرگی برای حیثیت و اعتبار جمهوری اسلامی ایران آورد، هزینه شدن بی‌مورد مقام معظم رهبری و دست خط مبارک ایشان توسط جنابعالی و هیات همراه بود. اگر یک اتفاق مهم و رخداد تلخ را مقایسه کنیم با نامه حضرت امام(ره) به میخاییل گورباچف و عظمت، ابهت و اقتدار نمایندگان حضرت امام(ره) برای انتقال نامه به رهبر اتحاد جماهیر شوروی.

کاش گزارش کار خود را می‌دادید

صحبت‌های نماینده شازند با انتقادات مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی مواجه شد و او در تذکری بر اساس ماد ۷۵ گفت:  سفر هیات پارلمانی کشورمان به روسیه موجب آشفتگی و عصبانیت اردوگاه غربی ها به خصوص آمریکایی ها و هم پیمانانشان شد که دلیلی بر درست بودن و موفقیت آمیز بودن این سفر است.

او ادامه داد :  فعال بودن یا غیرفعال بودن یک کمیسیون بستگی به فعالیت یا عدم فعالیت اعضای آن دارد؛ ای کاش آقای احمدی بیغش مطرح می کرد که فلان طرح یا تقاضا را در کمیسیون مطرح کرده که مورد توجه قرار نگرفته است. کمیسیون همواره به وظایف خودش در زمان مقتضی عمل کرده اما اگر دولتمردان پاسخی ارائه نکرده اند یا به وظایفشان جامه عمل نپوشاندند مطابق قانون با آن ها برخورد شده است.به عنوان مثال وقتی دولت در اجرای قانون بودجه ۸۰ درصد انحراف دارد یا وزیر به وظایفش عمل نمی کند متعاقبا برای پاسخگویی احضار می شوند.

ذالنوری گفت: در این بین اگر کمیسیون در وظایفش کوتاهی کند نمایندگان چه راهی برای پیگیری امورشان دارند؛ همه نمایندگان جزیی از کل هستند لذا ای کاش آقای احمدی بیغش به جای طرح موضوعات ناروا، گزارش کار خودش را ارائه می کرد. نمایندگان حق طرح سوال، تحقیق و تفحص و استیضاح دارند لذا وی باید مطرح می کرد تاکنون چه مطالبه ای را در راستای وظایف نمایندگی از وزارتخانه ها پیگیری کرده است؛ باید در گفت وگوهایمان منصفانه تر صحبت کنیم.

مقایسه سفر قالیباف با انتقال  پیام امام به گورباچف

علی  نیکزاد در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به نطق میان دستور یکی از نمایندگان مجلس درباره سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به روسیه،گفت: مقایسه سفر فرستاده امام(ره) برای ارائه پیام بنیانگذار انقلاب اسلامی به گورباچف با سفر اخیر رئیس مجلس شورای اسلامی درست نیست.

وی متذکر شد: آن سفر تنها برای تسلیم پیام امام (ره) انجام شد اما سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به روسیه یک سفر بین پارلمانی بود که در کنار آن قرار بود پیام مقام معظم رهبری به رئیس جمهور روسیه تسلیم شود.

نایب رئیس مجلس تأکید کرد: لازم است نمایندگان این موضوع را در نظر داشته باشند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.