اعتقاد اکثر آمریکایی‌ها به مسئولیت داشتن ترامپ در حمله به کنگره

به گزارش خبرگزاری رویترز، این نظرسنجی که توسط ایپسوس و برای رویترز در سطح ملی انجام شده همچنین نشان داد که درصد کمتری – تنها حدود نیمی از کل کشور معتقدند که ترامپ باید از بابت اتهام تحریک به شورش در محاکمه مربوط به استیضاحش در سنا محکوم شناخته شده یا تصدی مجدد او بر مناصب دولتی ممنوع شود.

این نظرسنجی با پرسش از ۹۹۸ بزرگسال و بعد از خاتمه دفاعیه‌های وکلای ترامپ در جلسه محاکمه روز جمعه برگزار شده و فاش کرد که تا چه میزان آمریکایی‌ها بین درکشان از نقش ترامپ در این حمله با آنچه که ترامپ را در پاسخ به این اتفاق شایسته‌اش می‌دانند، توازن برقرار می‌کنند.

بر اساس این نظرسنجی در پاسخ به این سوال که درباره نقش ترامپ در این اتفاق چه فکر می‌کنند، ۳۰ درصد آمریکایی‌ها گفتند او "کاملا" از بابت تحریک به رویارویی خشونت آمیز بین پلیس و وفاداران به ترامپ که به امید متوقف کردن تایید نتایج انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۲۰ به زور وارد کنگره شدند، مسئولیت دارد.

میزان ۲۵ درصد دیگر نیز گفتند او تا حد زیادی در این اتفاق مسئولیت دارد، ۱۶ درصد گفتند که او تا حدی در آن مسئولیت دارد و ۲۹ درصد باقی مانده هم گفتند که گمان می‌کنند ترامپ اصلا در این حمله که پنج کشته به جای گذاشت، مسئولیتی ندارد.

هر چند که دموکراتها با احتمال خیلی بیشتری نسبت به جمهوریخواهان ترامپ را از بابت این حمله مقصر می‌دانند، حدود نیمی از همه جمهوریخواهان موافق بودند که دست کم ترامپ "تا حدی" در این حمله مسئولیت دارد.

با این حال در پاسخ به این سوال که سنا باید در پاسخ به این مساله چه کاری انجام دهد، درصد کوچکتری از پاسخگویان شامل درصدهای کمتری از دموکراتها و جمهوریخواهان گفتند که آنها باید تا حد محکوم کردن ترامپ از بابت این شورش اقدام کنند.

۵۰ درصد از همه پاسخگویان این نظرسنجی گفتند، اگر که در این مورد حق رای داشته باشند، ترامپ را محکوم می‌کنند و میزان ۳۸ درصد دیگر نیز گفتند ترامپ نباید محکوم شود و ۱۲ درصد هم گفتند که هنوز در این خصوص مطمئن نیستند.

۵۳ درصد نیز گفتند که ترامپ باید با ممنوعیت تصدی مجدد سمتهای دولتی مواجه شود در حالی که ۳۹ درصد گفتند که او همچنان باید اجازه به این تصدی داشته باشد.

حدود ۷۳ درصد از شرکت کننده‌های این نظرسنجی گفتند که تصمیمشان در خصوص ضرورت محکوم شدن یا محکوم نشدن ترامپ را قبل از آغاز محاکمه در سنا گرفته اند و ۲۷ درصد دیگر گفتند که در زمان انجام این محاکمه در این خصوص تصمیمشان را گرفته‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.