عضو شورای وحدت به شورای ائتلاف: اصطلاح پدرخواندگی نخ نما شده است

در حالی که بسیاری از سیاسیون بر بحث مشارکت حداکثری مردم در انتخابات سال آینده تاکید کرده و آن را پشتوانه مردمی برای جمهوریت نظام می‌دانند اما در عین حال با مشاهده تجربه مشارکت حداقلی انتخابات مجلس ۹۸، نگران‌اند این مسئله در انتخابات سال آینده تکرار شود از این رو چهره‌هایی چون «احمد کریمی اصفهانی»، عضو جبهه پیروان خط امام بر این باورند که باید تلاش کرد در شرایط مشارکت حداکثری به گزینه مطلوب رسید اما اگر هم مشارکت محدود و حداقلی رخ داد هم باید به گزینه مطلوب دست پیدا کنیم.

او به می‌گوید که با شعار نمی‌توان مردم را به صحنه آورد در واقع فردی که برای ریاست جمهوری می‌آید باید در ابتدا اعتماد مردم را به خود جلب کند تا مردم بدانند سخنانی که از سوی آن کاندیدا مطرح می‌شود  قابل پیاده شدن است در واقع آن زمان است که می‌توان شاهد مشارکت حداکثری باشیم.

این چهره سیاسی اصولگرا به تلاش اصولگرایان برای مشارکت حداکثری اشاره می‌کند و می‌گوید «اصولگرایان هنوز به  مرحله وحدت و یکدست شدن نرسیده‌اند اما تلاشهایشان در این راستا ادامه دارد.» 

مشروح مصاحبه با احمد کریمی اصفهانی، فعال سیاسی اصولگرا را می‌خوانید:

*آقای کریمی اصفهانی! شما با مشارکت محدود برای انتخاب مطلوب موافقید یا مشارکت حداکثری اصل بر دیگر مسائل است؟

مسلما آنچه که نظر رهبری است حضور حداکثری برای صحنه بین‌المللی است چراکه برای کشور ما خوب است منتهی مسئله این است که وضعیت جامعه ما آنقدر بهم ریخته است که باید به داخل هم توجه کرد به بیانی دیگر به همان نسبتی که به سیاست خارجی اهمیت می‌دهیم از نظر نگاه به داخل هم باید گفت که بالاخره کسی باید توان جمع کردن این دو با یکدیگر را داشته باشد.

مشارکت حداکثری باید با گزینه مطلوب همراه باشد

 ما در نظام از ابتدای انقلاب تاکنون، رئیس‌جمهوری نداشته‌ایم که به فکر مردم باشد صرفا شعار مردم را دادند یا به جای اینکه نگاه به داخل، به صورت مطلق، به خارج چشم دوختند اما متاسفانه مشکلات داخل را حل نکردند. این مسئله مهمی است که در پاسخ به سوال فوق، بر سر دو راهی قرار می‌گیریم مبنی بر اینکه بگوییم مشارکت حداکثری منتهی با گزینه مطلوب همراه باشد. در مورد مشارکت محدود برای انتخاب مطلوب نیز، باید کسی باشد که دو جنبه را پوشش دهد بدین معنا که هم حضور بین‌المللی‌مان را با حضور حداکثری پوشش دهد و قابل قبول باشد و هم اینکه داخل را بتواند مدیریت کند که این بهترین گزینه است اما اگر نرسیدیم نمی‌دانم کدامیک را اولویت اول قرار بدهیم.

ممکن است در مشارکت محدود به گزینه مطلوب برسیم

*یعنی قائل به این هستید که ممکن است در مشارکت محدود، به دنبال گزینه مطلوب باشید؟

بله. ممکن است این شرایط رخ دهد.

*از نظر شما راهکار افزایش مشارکت و تکرار نشدن تجربه انتخابات اسفند ۹۸ چیست؟

در حال حاضر نمی‌توان با شعار رو به جلو حرکت کرد و مردم را به صحنه آورد. اتفاقا باید فردی بیاید که قبل از هر چیز، توانمندی‌هایش مورد ارزیابی قرار گرفته باشد، کارنامه قابل قبولی هم داشته باشد مهمتر از همه اینکه آن فرد، برنامه علمیِ خوب و قابل قبولی داشته باشد از این رو وقتی می‌آید مردم امیدوار شوند. در حالی که الان، مردم تقریبا ناامید شدند و اعتماد آنها نسبت به مسئولان، تا حدود زیادی کاهش پیدا کرده است. به بیانی دیگر افرادی آمدند و رفتند و به شعارها و وعده‌هایی که داده عمل نکرده‌اند.

کاندیداها اول باید اعتماد مردم را جلب کنند

بحث اصلی بنده این است که فردی که برای کاندیداتوری ریاست جمهوری می‌آید باید در ابتدا اعتماد مردم را به خود جلب کند تا مردم بدانند سخنانی که از سوی آن کاندیدا مطرح می‌شود  قابل پیاده شدن است در واقع آن زمان است که می‌توان شاهد مشارکت حداکثری باشیم بنابراین اگر به این مرحله برسیم روشن است که چنین فرد توانمندی می‌تواند مشکلات و معضلات داخلی را حل کند.

*نگاه اصولگرایان به کاندیدای ریاست جمهوری را به ویژه دراین شرایط چطور می‌بینید؟

زمانی که مصدق به دنبال گرفتن صنعت نفت از انگلیس بود و می‌خواست آن را به آمریکا بدهد دو تفکر داشت مبنی براینکه قبول نداشت که داخل می‌تواند معضلاتش را حل کند بعدها هم دچار اشتباه استراتژیکی شد مبنی بر اینکه می‌گفت ملت نجیب آمریکا. اصلا چنین چیزی وجود نداشت بنابراین این تفکر هنوز هست هرچند ممکن است با شکل و رنگ و لعاب دیگری باشد. در نتیجه اگر کسی بخواهد با نگاه به خارج روی کار بیاید و اعتماد به داخل نداشته باشد و به بیانی بر این باور نباشد که داخل می‌تواند مشکلات را حل کند طبیعی است که همین روندی که تاکنون وجود داشته ادامه خواهد داشت. از این رو باید به گونه‌ای عمل کنیم که در هر دو نگاه موفق باشیم.

نگاه به داخل در عین نگاه به خارج مشکلات را حل می‌کند

ما در همه زمینه‌ها در داخل بسیار موفق بودیم این اعتراف ما نیست بلکه بیگانگان معترفند از این رو اگر بتوانیم چنین اعتمادی را جلب کنیم و نگاهمان را از خارج به داخل معطوف کنیم طبیعی است که بسیاری از مشکلات حل می‌شود. در حال حاضر ۸۰ درصد از تحریم‌های ما ناشی از مشکلات و معضلات داخلی است و تنها ۲۰ درصد آن مربوط به خارج است. به بیانی دیگر اگر موانع این ۸۰ درصد را حل کنیم به راحتی می توانیم این ۲۰ درصد را هم برطرف کنیم.

عضو شورای وحدت به شورای ائتلاف: اصطلاح پدرخواندگی نخ نما شده است

*نگاه به خارج چطور؟

در واقع فردی که می‌آید باید در عین نگاه به داخل به خارج هم توجه کند. به هر حال ما در ابتدای کار دولت موقت هم برخی می گفتند که اسلام نمی تواند اما در این مدت ۴۰ سال متوجه شدیم اگر چیزی نجات دهنده ملت ها باشد می تواند در زمینه های دیگر هم نجات دهنده باشد به بیانی دیگر اگر ما در مرز اسلام حرکت کنیم همه مشکلات حل می شود در مقابل، زمانی که خارج از مرز اسلام حرکت کردیم با مشکلات و معضلات مواجه شدیم.

کاندیداهای ریاست‌جمهوری شعارهای غیرعملی ندهند

* مردم چگونه می‌توانند تشخیص دهند برنامه‌های کاندیداها شعاری است یا قابل اجرایی شدن است؟

به هر حال هر قوه ای برای خود یک سری اختیاراتی دارد به عنوان مثال قوه مجریه نمی تواند در امور قوه قضاییه دخالت کند از این رو فردی که به عنوان کاندیدا می آید نمی تواند بگوید خارج از اختیارات قوه مجریه، یک سری اقدامات را انجام می داد یا قوه مجریه نمی تواند قانونگذاری کند و به جای قوه مقننه عمل کند. کاندیداها نباید شعارهایی خارج از اختیارات قوه مجریه سر بدهند بلکه باید بگویند قوانین را به خوبی اجرا می کنند، اگر کسی در قوه مجریه خلافی مرتکب شد آن را به قوه قضاییه تحویل می دهیم، اجازه نمی دهیم قوه مجریه به حکومت خانوادگی اعم از برادر و خواهر و غیره تبدیل شود. اگر کسی چنین سخنانی را به مردم بگوید و در عین حال مردم بدانند آن کاندیدا فرافکنی نمی کند و برنامه خود را ارائه می کند یقینا مردم به آن اعتماد خواهند کرد.

اصولگرایان باید به وحدت حداکثری بدون تخریب برسند

* اصولگرایان برای این اعتمادسازی تاکنون چه کرده‌اند؟ و برای انتخابات سال آینده چه گام‌هایی برداشته‌اند؟

وضعیت فعالیت انتخاباتی اصولگرایان خوب است اما در حال حاضر به آن مرحله ای که بگوییم به وحدت و یکدست شدن رسیده ایم دست پیدا نکرده ایم. به هر حال اصولگرایان به تلاشهای خود در این باره ادامه می‌دهند و امیدواریم به آن مسئله وحدت حداکثری بدون تخریب یکدیگر که آقای موحدی کرمانی گفته اند برسیم تا انشالله به یک مصداق قابل قبولی دست پیدا کنیم.

اصطلاح پدرخواندگی نخ نما شده!/اظهارات اختلاف‌برانگیز شورای ائتلاف مشکلی را حل نمی‌کند

* چرا شورای ائتلافی‌ها تاکنون، دعوت شورای وحدت را نپذیرفته و با به کار بردن اصطلاح پدرخواندگی، به شورای وحدت نپیوسته اند؟

ابتدا باید خودخواهی ها را کنار گذاشت و برخی اظهارات نخ نما شده مانند پدرسالاری یا پدرخواندگی را نباید به کار برد. اینکه شورای ائتلاف می گوید از پایین به بالا عمل می کنیم حداقل در اتفاقات قبل مشخص شد که این گونه اظهارات، سخن درستی نیست که برخی شورای ائتلافی ها مطرح می کنند چرا که در انتخابات قبلی، دو روز مانده به انتخابات، لیست نهایی بسته شد و ۷، ۸ نفر نیز تغییر می کنند. در واقع دوستان شورای ائتلاف نباید اظهاراتی بر زبان بیاورند که مشکل ایجاد کند.

همه ما چه در شورای وحدت و شورای ائتلاف باید به اصل نظام فکر کنند و اینکه مسئله معیشت مردم را نیز با حرکت به سمت راه درست حل کنیم. در واقع این گونه اظهارات اختلافی، مشکلی را حل نمی کند و به بیانی نباید اظهارات اختلاف انگیز از سوی برخی مطرح شود. یکی از اصول اصولگرایان، این است که تخریب نکند و به این صورت وارد شوند چه در کارهای درست و چه در کارهای نادرستی مثل بحث پدرسالاری یا پدرخواندگی و یا بحث از پایین به بالا. چراکه تجربه و گذشت زمان مشخص شده که این گونه اظهارات صحیح نیست امیدواریم همه ما به آن وظیفه و تکلیف شرعی عمل کنیم.

از خودخواهی ها تنازل نکنیم، به وحدت نمی رسیم

* آخرین رایزنی‌های انتخاباتی شورای وحدت با طیف‌های اصولگرایی به کجا رسیده است؟

بنده اطلاع دقیقی ندارم و به نظر می رسد دو طرف در حال بحث و رایزنی هستند. بنابراین تا زمانی که تعامل و تنازل از خودخواهی ها نباشد به وحدت نخواهیم نرسید امیدواریم که همه ما به اتفاق از خودخواهی هایمان دست برداریم و از نقص‌هایمان دست برداریم تا بتوانیم به وحدت برسیم.

شورای وحدت به گزینه‌ای نرسیده /قطحی کاندیدا نداریم

* آیا اصولگرایان در پشت پرده درباره کاندیدایی به توافق رسیده اند؟ بحث ورود رییسی یا قالیباف به عنوان روسای قوه قضاییه و مقننه تا چه حد جدی است؟

خیر هنوز هیچ بحثی جدی نشده است بنده که در شورای وحدت حضور دارم شورای وحدت در پشت و پرده و ظاهرش فعلا به گزینه ای نرسیده است بلکه در حال پیشبرد مسائل دیگر است. امیدواریم ببینیم در آینده درباره مصداق چگونه عمل خواهد کرد. از شورای ائتلافی هم خبری ندارم. قحطی کاندیدا هم نداریم الحمدلله در نظام، افراد قدرتمند بسیاری داریم منتهی ایراد اصلی از ماست که نتوانستیم آنها را پیدا کنیم.

کاندیدای اقتصادی بهترین گزینه ۱۴۰۰؟

*بهترین کاندیدا از نظر شما چه کاندیدایی است؟ نظامی، سیاسی و یا اقتصادی؟

از نظر بنده هر کسی امروز می‌آید یقینا یکی از مهمترین وظایف آن حل مسائل اقتصادی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.