کاهش علاقه مردم ترکیه به دلار

به نقل از دیلی صباح، برای دومین هفته متوالی میزان دلارهای خانگی شهروندان ترکیه کاهش یافته است که این مساله می تواند بیانگر کاهش نگرانی آن ها از دورنمای اقتصادی و ارزش لیر باشد. ناجی اقبال- رییس جدید بانک مرکزی ترکیه با بیان اینکه شاهد روند معکوس تمایل ارزی مردم نسبت به قبل هستیم، افزود: جریان سرمایه ورودی به سمت دارایی های مبتنی بر لیر رو به افزایش است.

اقبال از زمان روی کار آمدن خود نرخ بهره را به شدت افزایش داده که این امر منجر به افزایش ۲۰ درصدی ارزش لیر مقابل دلار شده است. اکنون حجم دلارهای خانگی در ترکیه چیزی حدود ۲۳۲.۹۳ میلیارد دلار برآورد می شود که نسبت به دو هفته قبل ۲.۱۳ میلیارد دلار کمتر شده است. در صورتی که روند کاهش تمایل شهروندان به نگهداری دلار ادامه یابد، بانک مرکزی با خیال آسوده تری خواهد توانست تا حراجی های اوراق مبتنی بر دلار را انجام دهد. 

اکنون بانک مرکزی ترکیه ۵۴.۳۷ میلیارد دلار ذخایر ارزی در اختیار دارد که این رقم نسبت به سال قبل حدود ۱۴ میلیارد دلار بیشتر شده است. بانک مرکزی ترکیه در نظر دارد به تدریج ذخایر ارزی خود را افزایش دهد. 

برای نخستین بار از ماه آگوست نرخ برابری هر دلار به زیر ۷ لیر کاهش پیدا کرده و ارزش لیر هم در ماه جاری ۶ درصد بیشتر از ماه قبل شده است. در ماه نوامبر نرخ برابری لیر مقابل اسکناس سبز به کمترین سطح تاریخی خود رسید و هر دلار به ازای ۸.۵۸ لیر هم نرخ گذاری شد. 

بااین حال افزایش نرخ بهره به ۱۷ درصد نگرانی از افزایش نرخ تورم را دامن زده و کار بانک مرکزی را برای تحقق پنج درصدی دشوار ساخته است. علاوه بر نرخ تورم، حجم و ترکیب ذخایر ارزی یکی دیگر از موارد مورد مناقشه است که بین کارشناسان بر سر آن اختلافاتی وجود دارد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.