شرط کواکبیان برای ورود نظامیان به انتخابات 1400

مصطفی کواکبیان، با اشاره به ضرورت بازنگری در  آرمان های انقلاب در اولین روزهای ۴۲ سالگی پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: پیش از ورود به هر دورانی باید به علت برپایی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ برگردیم. برای اینکه به این علت بیشتر واقف شویم به شعارهای مردم توجه می کنیم. یک شعار در آن دوران بسیار محوری و اساسی بود و مدام تکرار می شد و آن استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود. این شعار محوری بیانگر علت وقوع انقلاب بوده است و نشان می دهد مردم به دنبال چه اهدافی بودند.  

وی در ادامه تصریح کرد: از هردو جنبه می شود به این شعار نگاه کرد؛ چرا انقلاب کردیم و به دنبال چه بودیم؟ برای پاسخ به بخش اول باید برگردیم به انواع وابستگی هایی که نظام پهلوی در حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی داشت. همه این ها باعث شده بود مردم احساس کنند که باید حکومتی مستقل که رو پای خودش بیاستد، داشته باشند. مثلا دیگر ۶۰ هزار نیروی مستشاری در کشور نباشند. اینکه بخواهیم بگوییم چه نوع وابستگیی هایی داشتیم و مردم چرا از پهلوی منزجر بودند خودش یک بحث مجزا است. به طور کلی مردم معتقد بودند که حکومتشان باید مستقل باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه گفت: در بخش آزادی هم همین مسئله وجود داشت. مردم از خفقان زمان به سطوح آمده بودند. آزادی و آزادی بیان در مطبوعات، رسانه ها، احزاب و جمعیت های سیاسی و همچنین آزادی اجتماعات، همایش ها و تظاهرات وجود نداشت. 

کواکبیان با بیان اینکه " نسل جدید باید انقلاب را بشناسد" تصریح کرد: با این فضای مجازی جوانان احساس می کنند ما از سر بی کاری انقلاب کردیم؛ نمی دانند چه شرایطی بود. الان با توجه به مقتضایات زمان اهدافمان را باید روزآمد کنیم. امروز بحث فیلتر فضای مجازی از نقصان عقلی بر خواسته می شود. اگر خیلی هنر دارید به زبان نسل امروز محتوا تولید کنید. در بحث اینکه نظام انتخاباتی به سمت تحزب برود و مردم بدون محدودت ها بتوانند در انتخابات شرکت کنند و کاندیدای خود را انتخاب کنند باید پیش برویم.

وی خاطر نشان کرد: من معتقد هستم از صد در صد حدود شصت الی هفتاد درصد به اهدافمان از انقلاب دست پیدا کرده ایم. اما هنوز سی الی چهل درصد باقی است. عوامل سقوط رژیم شاهی باید بررسی شود و از آن موضوعات پرهیز کرد. اگر پدیده آقازادگی شکل بگیرد، فساد شکل بگیرد کم کم به همان جایی می رسد که رژیم شاهی رسید.

شرط کواکبیان برای ورود نظامیان به انتخابات ریاست جمهوری /جوانان احساس می کنند ما از سر بی کاری انقلاب کردیم اما...

وی افزود: باید تلاش کنیم تا این ۳۰ الی ۴۰ درصد عدم دستیابی به آرمان های مکتب امام خمینی(ره) هم به دست آیند. البته یک بحث این است که این آرمان ها کم رنگ شوند؛ یک بحث هم این است که در آرمان ها انحراف ایجاد شود و هر دو مورد برای انقلاب خطرناک است. ما همیشه این آرمان ها را باید پررنگ پیگیری کنیم و همواره تلاش کنیم تا آرمان های انقلاب مسیر اصلی خود را طی کنند.

کواکبیان در ادامه توصیح داد: فرض بفرمایید عده ای بگویند مردم مصلحت خودشان را نمی فهمند ما از "ما بهتران" هستیم  که مصلحت مردم را بهتر تشخیص می دهیم. این جمله را از امام خمینی(ره) شنیدیم شما چه کاره هستید؟ مثلا اگر حتی مردم اشتباه هم کنند چوبش را می خوردند؛ به ما چه مربوط است که بگویم ما برایشان مصلحت سنجی کنیم.

این استاد دانشکده علوم سیاسی علامه طباطبایی اظهار کرد: این بحثی که من می گویم امر پذیرفته شده ای در تجارب بشری و در سطح دنیا است که هیچ وقت نباید هیچ حکومتی برای بقا خودش نسبت به افکار عمومی بی تفاوت باشد. من عقیده دارم که به هر دلیلی اعتماد عمومی را نسبت به کل سیستم و وابستگی مردم را به آرمان هایی که دنبالش بودند تضعیف کردیم. 

وی یادآور شد که نقش سیاسی زنان، نقش پرشور جوانان در اجتماع، دانشجویان و طلاب در اندیشه امام خمینی بسیار پررنگ است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت:  وصیت نامه امام صراحتا می گوید نیروهای نظامی و مصلح حق دخالت در احزاب و سیاسیت را ندارند. بعضی ها تفسیرهای جدیدی از این بند می دهند؛ این کار همان برداشت شخصی و انحراف است. من می گویم چه اشکال دارد فرد نظامی وارد فعالیت سیاسی شود؛ اما به شرطی که در منسب نظامی دیگر نباشد. مادامی که  در آن منسب است حضورش در سیاسیت درست نیست.

کواکبیان در پایان گفت: هم انحراف از آرمان های اولیه خطر ناک است و هم کمرنگ شدن آرمان ها. امیدوارم همه ما دلسوزان انقلاب بعد ۴۲ سال با چند صد هزار شهید و جانباز به این نتیجه برسیم که برای حفظ انقلاب به آرمان های اولیه توجه کنیم و انحرافی در آن ها نداشته باشیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.