نماینده مخالف لایحه اصلاحی بودجه :دولت میزان هزینه‌ها را چند برابر درآمد در نظر گرفته است

لطف اله سیاهکلی در نشست علنی صبح امروز (سه‌شنبه، 28 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه با تغییرات اصلاحی دولت برای سال 1400 کل کشور ضمن مخالفت با کلیات آن گفت: سند بودجه، سند حکمرانی یکساله هر کشوری برای تنظیم کشور در جهت حل مشکلات، پیشرفت، توسعه، تولید و اشتغال است.

نماینده مردم قزوین و آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در اصلاحیه بودجه 1400 اصلاح ساختار صورت نگرفته و این یعنی به دستور مقام معظم رهبری بی‌توجهی شده است، این سخن موافقان درباره اینکه اکنون شرایط کشور حالت اضطراری دارد و به کلیات این بودجه رأی مثبت دهیم را قبول ندارم، زیرا کشور همیشه به دلیل تحریم‌ها حالت اضطراری داشته و دولت‌ها باید این موضوع را فهمیده و بودجه را بر اساس تحریم‌ها تدوین می‌کردند.

وی با بیان اینکه اقدام قابل توجهی برای کاهش کسری بودجه برای سال آینده در این اصلاحیه انجام نشده است، گفت: تمامی کشورها در دنیا خط قرمزی دارند که بر اساس آن ابتدا درآمدهای خود را نوشته و سپس هزینه‌ها را مشخص می‌کنند اما طی 50 سال است که در کشورمان ابتدا هزینه‌ها را نوشته و سپس درآمدها را مشخص می‌کنیم که این موضوع موجب تورم و کسری بودجه در کشور شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس تأکید کرد: دولت میزان هزینه‌ها را چند برابر درآمد در نظر گرفته که بر این اساس در سال آینده بیشتر از 60 درصد کسری بودجه خواهیم داشت و این یعنی گرانی و تورم و دولت بودجه نداشته را می‌خواهد خرج کند.

سیاهکلی ضمن تأکید بر اینکه هنوز وابستگی بودجه به نفت در این اصلاحیه دیده می‌شود، گفت: در بحث مالیات، اتفاق خاصی نیفتاده و نسبت به وضعیت معیشتی مردم هم بی‌توجهی شده است، همچنین وضعیت ارز ترجیحی در این بودجه مبهم است و مشخص نیست که ارز در سال آینده 4200 یا 11000 و یا 17000 هزار تومان محاسبه خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ضمن انتقاد به سهم 14.5 درصدی شرکت نفت از درآمدهای نفتی هم اظهار کرد: همچنان این سهم شرکت نفت در این بودجه وجود دارد، یک قانون 14.5 درصدی نگاشته شده و کسی هم جرأت نمی‌کند طی این سال‌ها آن را حتی به 14 برساند. همچنین میزان بودجه عمرانی در این اصلاحیه اصلاح نشده در صورتی که بخش عمرانی می‌تواند به تولید و اشتغال بسیار کمک کند.

وی ادامه داد: همچنین به صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری بی‌توجهی شده و به محض تصویب این بودجه ما در سال آینده شاهد یک تورم جدیدی خواهیم بود، در صورتی که مردم دیگر توان افزایش تورم‌ها و هزینه‌های بیشتر را ندارند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه کار دولت‌ها تنظیم بازار است، گفت: دولت با ارائه این بودجه حتی توان مدیریت بازار را در سال آینده نخواهد داشت و معتقدم این بودجه همین تنظیم نافرم کنونی را هم از رده خارج خواهد کرد.

سیاهکلی ضمن تأکید بر اینکه قاچاق، فرار مالیاتی، عدم دستیابی به درآمدهای پایدار و ... بیماری‌های اقتصاد هستند، اظهار کرد: برای رفع این بیماری‌ها باید دولت الکترونیک در کشور ایجاد شود که در بودجه سال 1400 به این موضوع اشاره نشده و متأسفانه دولت‌ها در راستای شفاف‌سازی اقدامی انجام نمی‌دهند و نمی‌دانیم چرا سیستم سنتی را تغییر نمی‌دهند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.