آمار 10 ماهه سرمایه گذاری صنعتی؛

تغییر جهت در سرمایه گذاری صنعتی

کدخبر: ۳۹۳۳۹۷
روند صدور مجوز برای طرح های صنعتی هرچند در ابتدای زمستان به لحاظ سرمایه گذاری به نفع پروانه های بهره برداری به پایان رسید، اما به لحاظ تعداد این جوازهای تاسیس بودند که در این مدت گوی رقبات را از پروانه های بهره برداری ربودند تا به این طریق سرمایه گذاری محقق شده در مدت زمان مورد بررسی به طرح های بزرگ اختصاص پیدا کند.
تغییر جهت در سرمایه گذاری صنعتی

به گزارش اقتصادنیوز؛ داده های اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان دهنده آن است که روند صدور روند صدور پروانه بهره برداری در مدت زمان مورد بررسی شاهد شیف سرمایه گذاری به ثمر رسیده از طرح های کوچک به طرح های بزرگ بودیم.

روندی که می توان گفت وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز برای آن برنامه ریزی کرده است؛ بطوریکه سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت امروز اعلام کرد که لیستی از کالای مهم وارداتی قابل ساخت در کشور، صنایع پیشران صنعت ایران و فرصت های سرمایه گذاری را به 100 شرکت بزرگ صنعتی و معدنی معرفی کرده ایم و با تک تک این صنایع در حال مذاکره و برگزاری جلسات مختلف هستیم تا بتوانیم سرمایه گذاری های بزرگ شکل دهیم.

به گفته معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت اقتصاد ایران نیازمند بازیگران بزرگ است تا سرعت توسعه شتاب پیدا کند چراکه مبنای توسعه در همه کشورها، شرکت های بزرگ بوده اند.

با این شرایط می توان گفت وزارت صنعت، معدن و تجارت تغییر مسیر از صنایع کوچک به سمت صنایع بزرگ را در دستور کار قرار داده و سعی دارد تا به گفته زرندی شرکت های بزرگ را بزرگتر کند تا با کمک شرکت های بزرگ ، سرمایه گذاری های بزرگ شکل گیرد و این شرکت ها نقش لکوموتیو را برای صنایع متوسط و کوچک بازی کنند.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت معتقد است، جای شرکت های ایرانی در میان شرکت های بزرگ بین المللی خالی است و باید تلاش کنیم شرکتهای داخلی بزرگ و توانمند تر شوند.

مجوزهای صادره در 10 ماه

داده های اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان دهنده آن است که در 10 ماه منتهی به بهمن سال جاری در مجموع 31 هزار و 940 فقره جواز تاسیس در کشور صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 38.6 درصد رشد داشته است، سرمایه گذاری پیش بینی شده برای طرح های جدید در مدت زمان مورد بررسی بیش از 514 میلیارد تومان پیش‌بینی شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد 60.8 درصدی داشته است.

پیش‌بینی می‌شود از محل مجوزهای تاسیس صادر شده برای 716 هزار و 303 نفر اشتغال‌زایی شود که حاکی از رشد 37.6 درصدی است.

رشد پروانه‌های بهره‌برداری

از سوی دیگر رصد داده های اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیانگر آن است که در مدت زمان مورد بررسی پنج هزار و 787 فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی ایجادی و توسعه‌ای در کشور صادر شده است. این تعداد پروانه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 7.8 درصدی داشته است.

اما نکته قابل توجه در خصوص پروانه های بهره برداری صادره می توان به سرمایه گذاری محقق شده  در مدت زمان مورد بررسی اشاره کرد. براساس آمار اعلام شده سرمایه مورد نیاز برای طرح های به بهره برداری رسیده  173 هزار و 909 میلیارد تومان بوده  که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 299 درصدی داشته است.

داده های اعلام شده نشان دهنده آن است که از محل طرح های به بهره برداری رسیده زمینه اشتغالزایی برای 109 هزار و 706 نفر فراهم شده که حاکی از رشد 28 درصدی است نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

سرمایه

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید