گره اوراق مشارکت مترو باز شد

افتتاح هفته‌ای 2 ایستگاه مترو برای عقب‌نماندن از برنامه شهرداری

کدخبر: ۳۹۳۴۷۷
اقتصادنیوز :‌ معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از پرداخت 500 میلیارد باقی مانده اوراق مشارکت مترو خبر داد . او امیدوار است با این اعتبارات بتواند به وعده افتتاح 12 ایستگاه عمل کند .
افتتاح هفته‌ای 2 ایستگاه مترو برای عقب‌نماندن از برنامه شهرداری

به گزارش اقتصادنیوز ، سرانجام بخش باقی مانده اوراق مشارکت مترو آزاد شد .  این خبر را سید مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به خبرنگار اقتصادنیوز داد و گفت: درجلسه ای که با حضور  معاون مالی و اقتصاد شهری شهردار تهران و مدیرعامل مترو نزد مدیرعامل بانک رفاه داشتیم،  مشکلات املاکی که به عنوان وثیقه معرفی کرده بودیم رفع کردیم .

او ادامه داد : یکی از وثایق به ارزش 200 میلیارد مشکل کاربری داشت که در همان نشست به شهردار منطقه تماس گرفته شد وبراساس سابقه 50 ساله ملک کاربری اصلاح شد . دو ملک دیگر هم به ارزش 300 میلیارد تومان مشکل استعلام داشتند که در لحظه با مقامات کشوری که لازم بود تماس گرفته شد  و قرار شد ، فردا در دفتر خانه باقی مانده  500 میلیارد تومان اوراق مشارکت به شهرداری پرداخت شود ، تا بتوانیم ناوگان اتوبوسرانی را تقویت کرده و باقی مانده ایستگاه ها مترو را هم به بهره برداری برسانیم .

 به گفته مناف هاشمی 2 ایستگاه مترو تا 14 اسفند ماه ، 4 ایستگاه دیگر تا 20 اسفند ماه و تلاش می شود باقی ایستگاه ها هم تا در چند روز باقیمانده سال به بهره برداری برسد و وعده 12 ایستگاه مترو را محقق شود .

unnamed

این درحالی است که منابع دیگر در شهرداری تهران معتقدند تحقق این وعده در یک ماه پایانی سال به معجزه شبیه است و در صورت تامین منابع ورود تجهیزات و نصب آنها نیز زمان بر است .برای تحقق این وعده باید شهرداری در روزهای آینده هفته ای دو ایستگاه را به بهره برداری برساند .

روایت 1500 میلیارد اوراق مشارکت مترو، از گروگانگیری اعتبارات تا رد وثیقه های ملکی  

به گزارش اقتصادنیوز ،  اوراق مشارکت سال ۹۸ شهرداری تهران برای توسعه حمل و نقل عمومی  ۱۵۰۰ میلیارد تومان با عاملیت بانک رفاه بود که به گفته علی امام مدیرعامل متروی تهران، براساس ضوابط بانک مرکزی که به بانک‌های عامل ابلاغ می‌شود بلافاصله باید نسبت به واریز پول به حساب ناشر که شهرداری تهران است می شد  .

او ادامه داد: از آنجایی که بحث وثیقه‌گذاری املاک قبل از انتشار اوراق مشارکت شروع شده بود و وثایق به بانک رفاه معرفی شده بود. اما این فرایند طولانی شد و عملا به نتیجه‌ای نرسیده است.

به گفته مدیران شهری ، بانک رفاه ضوابط سختگیرانه‌ای برای شهرداری تهران قائل شده بود ،تاکید بانک این بود که املاکی که برای وثیقه معرفی می‌شوند مسکونی باشند و املاک تجاری را قبول ندارد. همچنین املاک باید پایان کار داشته باشند، در نتیجه به رغم آنکه شهرداری املاک زیادی را در اختیار دارد، اما املاکی که تمامی شرایط مدنظر بانک را به صورت همزمان داشته باشد محدودبود.

نامه نگاری های زیادی برای آزاد سازی این اوراق انجام شد از نامه شهردار تهران به بانک رفاه و رییس بانک مرکزی تا درخواست هایی که شورای شهر تهران از مسئولان دولتی داشتند .

با وجود آن که  تهیه ۵۰ درصد وثیقه‌ها سهم دولت بود و باید توسط دولت آزادسازی می‌شد این اقدام انجام نشد و ۱۰۰ درصد وثیقه را شهرداری  تهیه شد در حالی که  قبل از انتشار اوراق رئیس سازمان برنامه و بودجه نسبت به پرداخت اصل و سود اوراقتعهد کتبی داده بود.

یکی دیگر از مشکلاتی که در زمان پرداخت این اوراق به وجود آمد ، توقیف این پول به عنوان بدهی های شهرداری به سازمان تامین اجتماعی بود که محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران آن را گروگانگیری توصیف کرده وگفته بود :‌   گروگرفتن چنین پولی به‌نام اوراق مشارکت که اکنون در حساب بانکی است و بهره روزانه‌اش نیز باید پرداخت شود، برای شهرداری گران تمام خواهد شد.او این سبک  همکاری بین‌دستگاهی را  کار غلطی دانسته و گفته بود:‌ امیدوارم مسئولان ارشد دولت به این موضوع، توجه کنند تا پول حاصل از فروش اوراق مشارکت در اختیار شرکت مترو قرار گیرد و بتواند فعالیت‌هایش را به‌ سرانجام برساند.

1397121515230663816834644

بانک رفاه در سه فاز 1500 میلیارد تومان را به شهرداری تهران پرداخت کرده ، در فاز نخست 184 میلیارد تومان ،‌در فاز دوم 500 میلیارد به مترو و حدود 300میلیارد تومان به اتوبوسرانی و در فاز سوم نیزاعتبار باقی مانده را پرداخت می کند .

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید