جن ساکی سخنگوی کاخ سفید با طرح دوباره این ادعا که دولت جدید آمریکا به دنبال بازنگری در روابط واشنگتن-ریاض است؛ گفت: جو بایدن قصدی برای برقراری تماس تلفنی با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی ندارد.

وی در ادامه افزود: ملک سلمان همتای سعودی رئیس جمهور آمریکا است و بایدن در نظر دارد روابط کشورش با عربستان را از مسیری تازه و تنها از کانال ارتباط با او دنبال کند.

ساکی با این ادعا که ولیعهد سعودی در دیپلماسی مورد نظر بایدن برای ارتباط با عربستان جایی ندارد؛ افزود: بایدن و ملک سلمان در زمانی مناسب با یکدیگر صحبت خواهند کرد.

البته، کاخ سفید پیشتر در روز جمعه نیز ادعاهای مشابهی را در رابطه با عربستان و نوع تعامل با سران آن مطرح کرده بود.

این رویکرد در واقع مغایر با سیاست‌های پیشین کاخ سفید و خلاف مسیری است که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در روابط با عربستان، یکی از بزرگترین متحدان منطقه ای خود، در پیش گرفته بود.

دولت قبلی آمریکا ارتباط نزدیکی با محمد بن سلمان داشت و جرد کوشنر داماد و مشاور ترامپ، سیاست‌های کاخ سفید در منطقه را به صورت ویژه با او هماهنگ می‌کرد.

البته امتناع بایدن از گفتگو با بن سلمان قطعاً بخاطر ناراحتی وی از جنگ یمن و یا قتل خاشقجی و وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی نیست بلکه وی درصدد است تا با بهانه قرار دادن این موارد هزینه همراهی واشنگتن با ریاض را برای بن سلمان بالا ببرد در نتیجه بعید نیست که عربستان با عقد قراردادهای جدید همچنان ایالات متحده را به عنوان یکی از متحدان اصلی در کنار خود داشته باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.