آمادگی ایران برای تسهیل بازگشت پناهندگان و آوارگان سوری به کشورشان

هیأت جمهوری اسلامی ایران به ریاست «علی اصغر خاجی» دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی که به منظور شرکت در پانزدهمین نشست بین‌المللی کارشناسان ارشد کشورهای عضو روند آستانه به شهر سوچی روسیه سفر کرده، امروز (چهارشنبه) در ادامه رایزنی‌های خود با هیأت صلیب سرخ به ریاست خانم «سارا آوریلاد» هماهنگ کننده بخش عملیات صلیب سرخ در خاور نزدیک و خاورمیانه دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار، طرفین در خصوص موضوعات بشردوستانه سوریه از جمله پناهندگان، آوارگان، مفقودان و اسرای سوری، تبادل نظر و گفت‌وگو کردند. 

*  لزوم همکاری همه طرف‌ها در زمینه کمک به حل مشکلات بشردوستانه به خصوص پناهندگان و آوارگان سوری

دو طرف همچنین بر لزوم همکاری همه طرف‌ها در زمینه کمک به حل مشکلات بشردوستانه به خصوص پناهندگان و آوارگان سوری تأکید کردند‌. 

خاجی ضمن ابراز آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری در راستای ایجاد شرایط مناسب برای تسهیل بازگشت پناهندگان و آوارگان سوری به کشورشان، بر این موضوع که مسائل بشردوستانه را نباید به اهداف سیاسی منوط کرد، تأکید کرد.

هیأت جمهوری اسلامی ایران همچنین در مدت حضورش در سوچی به طور جداگانه با هیأت‌های سوریه و عراق نیز دیدار و به گفت‌وگو پرداخت.

خاجی و هیأت همراه در طی مدت حضور در سوچی با هیأت‌های روسیه، ترکیه و سازمان ملل نیز به صورت جداگانه دیدار و گفت‌وگو کرده بود. هیأت‌های شرکت کننده ایران و ترکیه در سوچی ضمن رایزنی درباره آخرین وضعیت میدانی سوریه از جمله ادلب و شرق فرات، با بیان اینکه بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد، بر حل سیاسی این موضوع تأکید کردند.

براساس توافق ایران، روسیه و ترکیه در حاشیه نشست کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو، پانزدهمین نشست روند آستانه ۲۸ و ۲۹ بهمن در سوچی برگزار شد. روزنامه قطری «العربی الجدید»‌، امروز (چهارشنبه)، به نقل از منابع ترکیه‌ای مطلع از توافقات صورت گرفته در این نشست گزارش داد که کشورهای ضامن روند آستانه (ایران، ترکیه و روسیه) بر تمدید توافق آتش‌بس در ادلب (شمال غرب سوریه) توافق کرده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.