رایزنی وزیران خارجه تروئیکای اروپا و آمریکا درباره برجام

در خصوص اختلافات هسته ای با ایران «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان روز پنجشنبه برای گفتگو با همکاران فرانسوی و انگلیسی خود به پاریس سفر می کند.

خبرگزاری فرانسه امروز (چهارشنبه) به نقل از وزارت امور خارجه آلمان در برلین اعلام کرد که تبادل نظر مجازی در این باره با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده انجام خواهد شد. ایران پیش از این اعلام کرده که از سه شنبه آینده دسترسی بازرسان هسته ای بین المللی به برخی از تاسیسات هسته ای خود را محدود می کند.

اروپایی ها در حال حاضر در حال مذاکره با واشنگتن برای بازگشت ایالات متحده به توافق هسته ای با تهران هستند که این کشور در سال ۲۰۱۸ تحت زمامداری دونالد ترامپ به شکل یک جانبه از آن خارج شده است. با این حال این رایزنی ها تا کنون بی نتیجه بوده است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه ایالات متحده و ایران در مورد اینکه چه کسی باید اولین قدم را برای نجات توافق هسته ای بردارد ، اختلاف نظر دارند. تهران نیز یک سال پس از خروج ایالات متحده از پیمان به تدریج از تعهدات خود خارج شده است.

نگرانی دیگری نیز این است که تهران می خواهد دسترسی بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای به برخی از امکانات خود را از ۲۳ فوریه (پنجم اسفند) محدود کند.

به منظور جلوگیری از پایان این کنترل ها «رافائل گروسی» رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی قصد دارد شنبه آینده به تهران سفر کند. کاظم غریب آبادی ، سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی هسته ای ، روز چهارشنبه در توییتر نوشت که گروسی به پایتخت ایران سفر می کند تا گفتگوهای فنی با مقامات هسته ای در مورد ادامه همکاری با توجه به اقدامات جدید را انجام دهد. گروسی قبلاً در بازرسی های انجام شده در آگوست سال ۲۰۲۰ موفق به توافق با ایران شده بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.