نوسان قیمتها در یازار وام مسکن

بازگشت نرخ سود وام مسکن به کانال 20 درصد

کدخبر: ۳۹۳۴۸۱
در بیست و هشتم بهمن ماه هزینه وام مسکن متاهلین از کانال 30 میلیون تومان پایین آمد. این عمل سبب شد تا نرخ سود وام مسکن نیز دوباره پایینتر از 21 درصد قرار بگیرد.
بازگشت نرخ سود وام مسکن به کانال 20 درصد

به گزارش اقتصادنیوز ، در بیست و هشتم بهمن ماه نوسان قیمت وام مسکن سبب شد تا این هزینه برای مجردین و متاهلین به کمتر از رکورد ثبت شده در دو روز قبل خود دست پیدا کند. این اقدام سبب شد تا نرخ سود وام مسکن نیز دوباره به کانال 20 درصد بازگردد.

هزینه وام مسکن

قیمت اوراق وام مسکن پس از ثبت رکورد در روز 26 بهمن به صورت روزانه 100 تومان ارزان تر شده و اکنون در حد 62  هزار و 100 تومان قرار گرفته است. اما با وجود ارزانی قیمت در این دو روز هنوز قیمت اوراق در محدوده 60 هزار تومان قرار دارد.

مجردها برای تهیه وام مسکن که سقف آن 140 میلیون تومان است نیازمند خرید 280 عدد از اوراق تسه و متاهلها با سقف 240 میلیون تومان، 480 عدد از آن هستند.

با توجه به آن که به اعتبار هر ورق می توان 500 هزار تومان وام جهت خرید خانه از بانک مسکن اخذ کرد هزینه خرید وام برای مجرد ها از 18 میلیون ثبت شده در 26 بهمن کمتر شده و با 600 هزار تومان کاهش نسبت به رکورد گرانی وام مسکن در روز یکشنبه به 17 میلیون و 400 هزار تومان در 28 بهمن ماه رسید. 

قیمت وام مسکن متاهلین نیز طبق همین محاسبه در روز سه شنبه 28 بهمن ماه با 800 هزار تومان کاهش نسبت به رکورد ثبت شده در روز شنبه هفته جاری، به 29 میلیون و 800 هزار تومان تنزل پیدا کرد. این رقم در روز شنبه 26 بهمن به حد بی سابقه 30 میلیون تومان رسیده بود.

اما این هزینه با مجموع پولی که متقاضیان در ازای اخذ وام مسکن در طول 12 سال به بانک مسکن باز پراخت می کنند تمام مبلغی است که آنها برای وام مسکن می پردازند. با لحاظ کردن هزینه وام مسکن دیگر نرخ سود این وام، 17.5 درصد نخواهد بود.

مسکن

نرخ سود وام مسکن

هزینه‌ای که متقاضیان وام برای دریافت مبلغی مشخص می پردازند به دو قسمت تقسیم می شود.

بخشی از آن پولی است که در ازای دریافت وام مسکن می پردازند و بخشی دیگر مبلغ دریافتی وام است که در طول 12 سال با نرخ تنزیلی مشخص باز پرداخت می کنند.

محاسبات نشان می دهد که نرخ واقعی وام مسکن در روز سه شنبه 28 بهمن ماه 20.9 درصد بوده و 3.4 واحد درصد از نرخ اسمی آن بیشتر است.

در روز شنبه 26 بهمن نرخ سود به بالاترین حد خود در دو ماه اخیر رسیده بود. اکنون دوباره با روند ارزانی ثبت شده در بازار مسکن این رقم به پایین تر از 21 درصد تنزل پیدا کرده است.

مسکن

هزینه کل وام مسکن در طول 12 سال

 نرخ سود موثر به این معناست که افراد در طول 12 سال معادل این سود مبلغی بیشتر از وامی که در ابتدا اخذ کرده‌اند را باید به بانک برگردانند. در همین خصوص نهایتا خالص هزینه های مجردینی که در روز بیست و هشتم بهمن ماه برای اخذ وام مسکن از طریق خرید اوراق تسه اقدام کرده و باید آن را در طول 12 سال به بانک باز پرداخت کنند نسبت به یک شنبه ابتدای این هفته نزدیک به600 هزار تومان کاهش پیدا کرده و  برابر با 177 میلیون و 500 هزار تومان خواهد بود.

 این رقم برای متاهلین 329 میلیون و 700 هزار تومان برآورد شده و نسبت به روز شنبه  800  هزار تومان ارازنتر است.

مسکن

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید