سید حسن خمینی: هرگونه مصادره انقلاب توسط متحجران، به بیراهه کشاندن و از بین بردن انقلاب است

حجت الاسلام سید حسن خمینی عصر چهار شنبه در آیین اختتامیه اجلاس تبیین اندیشه های امام راحلدر حوزه فرهنگ و هنر که در حرم مطهر ایشان با رعایت شیوه نامه های بهداشتی برگزار شد، افزود: فرهنگ انقلاب اسلامی عزتمندانه و به نوعی همسان و هم خاستگاه با نفی استعمار و استبداد است.

یادگار امام راحل با بیان اینکه انقلاب اسلامی انقلاب روشن اندیشان دینی بود متحجران، اظهار داشت: و هرگونه مصادره انقلاب توسط متحجران، به بیراهه کشاندن و از بین بردن انقلاب است که موتور محرکه انقلاب را از کار می‌اندازد.

وی خاطرنشان کرد: افکار بسته ای که توان سازگاری با دنیای معاصر را ندارد، هیچ دخالتی در پیدایش انقلاب نداشته و دزدانه بر سر سفره انقلاب نشسته است.

حجت الاسلام خمینی با بیان اینکه رهبران انقلاب صاحبان اندیشه مصالحه با دنیای جدید، از منظر دینی بودند، تاکید کرد: این رهبران فرهنگی را بر شانه خود حمل می کنند که ارزشهای دینی را با دنیای معاصر آشتی می دهد، اماگاهی این مسئله به فراموشی سپرده می شود.

تولیت حرم مطهر امام راحل ادامه داد: تحجر به معنای ناتوانی در همراهی با دنیای معاصر است. باید بپذیریم آینده دینی ما از راه تلفیق آشتی جویانه فرهنگ دینی با دنیای معاصر است در غیر اینصورت همواره یک گام عقب هستیم؛ در حالی که فقه امام می گوید یک گام جلو باشید و دنیایتان را بشناسید.

وی گفت: توجه به عنصر زمان و مکان در اجتهاد، فتوای فراموش شده امام (ره) است، پیام امام در عرصه فرهنگ این نیست که به گذشته برگردیم از گذشته عبور می‌کنیم، بلکه راه سومی وجود دارد و آن این است که با اجتهاد، راهی به آینده می‌گشاییم؛ نه اینکه عقب برویم و فقط احکام ضروری را مد نظر داشته باشیم. 

یادگار امام راحل خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی یک هنر است و خالق این هنر امام بزرگوار ما بود. در انقلاب، خواسته های فردی از بین رفت و همه با هم شده بودند؛ و چه هنری بالاتر از آنچه که اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه «ما شدن» هویت و هنر ساز است، افزود: هنر امام ایجاد سمفونی در یک جامعه به هم ریخته است، اگر کسی آمد و فضا را آرام کرد، منیّت ها گم می شود؛ البته در این فضا همه آن «من» ها بزرگتر هم می شوند.

تولیت حرم مطهر امام راحل گفت: مشکل این است که از امام، فقط «می گوییم»؛ در حالی که باید عمل کنیم و چون او شویم؛ گرفتار هزارتوی الفاظ و گفتار هستیم. 

حجت الاسلام سید حسن حمینی یادآور شد: حضور در حرم امام و تجدید میثاق نمی تواند فقط ظاهری باشد و ای کاش این حضور همراه با بازخوانی بخشی از اندیشه های امام باشد.

به گزارش ایرنا، اجلاس تبیین اندیشه‌های حضرت امام خمینی (ره) در حوزه فرهنگ و هنر صبح امروز (چهارشنبه) به صورت مجازی آغاز شد و عصر امروز نیز  در حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی با حضور حجت الاسلام سید حسن خمینی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی به کار خود پایان می‌دهد.
این اجلاس به همت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و در راستای تفاهمنامه‌ همکاری مشترک میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تولیت حرم حضرت امام خمینی (ره) در حال برگزاری شد.

در پایان این اجلاس از چهار امام‌ پژوه حجت‌الاسلام محمدحسین بهرامی، حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی، حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی و مجتبی راعی (کارگردان سینما) تجلیل شد.  

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.