نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 30 بهمن

تهران مثل سرطان گسترش یافته است

کدخبر: ۳۹۳۷۴۳
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات آخر بهمن‌ماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:10 میلیارد تومان اوراق مشارکت عرضه می‌شود
تهران مثل سرطان گسترش یافته است

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

 اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

30 بهمن 1350؛ تهران مثل سرطان گسترش یافته است

شهردار پایتخت ضمن تشریح چگونگی گسترش شهر تهران اظهار کرد با وقوع جنگ جهانی دوم بی‌بندوباری خاصی در وضع شهر آغاز شد و مردم شهرها به تهران هجوم آوردند، زمین‌ها طالب پیدا کرد، زمین‌خوار پیدا شد و صاحبان اراضی زمین‌ها را بدون نظم ساختند و به همین جهت امروز تهران مانند یک میکروب سرطان گسترش پیدا کرده است. در وسط شهر تراکم بسیار زیاد است حتی بیشتر از بروکسل پایتخت بلژیک که یکی از پرتراکم‌ترین شهرهای دنیا است.

نیک‌پی افزود: عده‌ای زمین‌ها را فروختند و روزهای اولی و روزهای اول گفتند ما خودمان شهرسازی و برق و آب و تلفن را تامین می‌کنیم؛ اما همین که خانه‌ها فروخته شد، تامین بقیه سرویس‌های شهر به گردن شهرداری افتاد.

شهردار تهران گفت: ما در تهران امروز 12 هزار خیابان و کوچه داریم که 5 هزار کوچه قابل‌استفاده اتومبیل نیست یا یکطرفه است. بیست میلیون مترمربع آسفالت داریم. پنج میلیون متر زمین خاکی داریم و محدوده شهر ما 210 کیلومتر است و تهران با دو هزار کیلومتر مربع وسعت یکی از شهرهای بزرگ دنیا است که باید سرویس‌های شهری به همه جای آن برود.

شهردار پس از اشاره به ایجاد شاهراه‌ها در پایتخت گفت: این سیاست در دو سال آینده ادامه پیدا خواهد کرد و این شاهراه‌ها غرب و شرق تهران را به هم مرتبط خواهد ساخت. همچنین با انتقال 57 گاراژ داخل شهر به خارج شهر و ایجاد توقفگاه‌های ویژه در جنوب شهر و تبدیل گاراژ‌ها به پارکینگ مشکل کمبود جا برای اتومبیل‌ها نیز برطرف خواهد شد.

مذاکرات ایران برای خرید «کنکورد» آغاز شد

مذاکرات ایران و کمپانی هواپیماسازی انگلستان «بریتیش ایرکرافت کورپوریشن» با هدف خرید دو یا سه فروند هواپیمای «کنکورد سوپرسونیک» امروز با ورود یک هیات پنج نفری از کمپانی انگلیس به تهران آغاز شد و همزمان با ورود این هیات در محافل آگاه و نزدیک به فعالیت‌های هواپیمایی ملی ایران فاش شد که «هما» شبکه پروازهای بین‌المللی خود را به اقیانوس اطلس، خاور دور، استرالیا و آفریقا طی پنج سال آینده گسترش خواهد داد.

یک مقام هواپیمایی تایید کرد که میان مذاکرات مربوط به خرید هواپیماهای جدید و گسترش شبکه‌های پرواز «هما» رابطه مستقیم وجود دارد. او در توضیح بیشتر در این مورد گفت: شبکه پروازهای «هما» تا سه سال آینده، ایالات‌متحده و تا پنج سال دیگر مراکز خاور دور و استرالیا از جمله جمهوری خلق چین را در بر خواهد گرفت.

هیات انگلیسی طی اقامت سه روزه در تهران کمیته‌ای از کارشناسان ایرانی صنعت هواپیمایی مرکب از نمایندگان نیروی هوایی شاهنشاهی، هواپیمایی کشوری و «هما» را با حقایق مربوط به کنکورد آشنا می‌کند.

این اطلاعات کمیته مذکور را در تهیه گزارشی برای تسلیم به مقامات عالیه برای اخذ تصمیم نهایی به خرید کنکورد یاری خواهد کرد.

تاکنون 16 شرکت هواپیمایی بین‌المللی جمعا 74 فروند از هواپیماهای مذکور را به کمپانی‌های سازنده انگلیسی و فرانسوی با حق انصراف از خرید نهایی سفارش داده‌اند و سفارش «هما» نیز توام با حق انصراف نهایی از خرید خواهد بود، ممکن است ایران از کمپانی‌ سازنده انگلیسی بخواهد که سفارش را زودتر از موعد مقرر تحویل دهد.

نخستین نمونه‌های کنکورد برای استفاده در خطوط هواپیمایی مسافربری در تابستان 1353 به بازار خواهد آمد.

30 بهمن 60؛ گوشت ران گوسفند 16.5 تومان

طبق ضوابطی که برای درجات گوشت در نظر گرفته شده است، گوشت ممتاز عبارت از گوشت بره و شیشک است.

درجه یک شامل گوشت گوسفند پروازی و گوشت سرد می‌باشد (گوشت سرد به گوشتی اطلاق می‌شود که در افغانستان و ترکیه طبق سنن مذهبی ذبح می‌شود و به وسیله اتومبیل‌های سردخانه‌دار ظرف 48 ساعت به تهران حمل و آماده توزیع می‌گردد) گوشت درجه دو عبارت از گوشت گوسفند پیر و بز و گوشت یخ‌زده می‌باشد که از کشورهای دوردست خریداری و به بازار عرضه می‌شود.

گوشت ممتاز: خرید در «دپو» کیلویی 115 ریال و فروش مخلوط آن برای قصابی‌ها و مغازه‌داران کیلویی 126 ریال می‌باشد.

در مغازه‌ها با توجه به قسمت‌های مختلف گوشت شیشک و بره گوشت ران کیلویی 165 ریال، سردست ماهیچه کیلویی 155 ریال، راسته و گردن کیلویی 145 ریال و قلوه‌گاه کیلویی 65 ریال.

گوشت درجه یک: خرید در «دپو» کیلویی 95 ریال و فروش مخلوط به قصابی‌ها و مغازه‌داران 106 ریال می‌باشد قیمت قسمت‌های مختلف گوشت درجه یک در مغازه‌ها که به دست مصرف‌کننده می‌رسد، عبارت است از: گوشت درجه یک ران کیلویی 130 ریال، سردست ماهیچه کیلویی 120 ریال، راسته و گردن 110 ریال و قلوه‌گاه 65 ریال.

30 بهمن 1380؛ 10 میلیارد تومان اوراق مشارکت عرضه می‌شود

وزیر مسکن و شهرسازی اعلام کرد: برای احیا و فعال کردن بافت قدیم مراکز شهری، ازسوی این وزارتخانه (سازمان عمران و بهسازی شهری) 100 میلیارد ریال اوراق مشارکت از پنجم اسفند عرضه می‌شود.

علی عبدالعلی‌زاده افزود: منابع حاصل از فروش اوراق مذکور در طرح‌های پیش‌بینی‌شده در زمینه یادشده در شهرهای تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز و یزد صرف می‌شود. دولت سال گذشته با فروش اوراق مشارکت 3 هزار ریال نقدینگی جمع‌آوری کرد و این امر به اعتقاد کارشناسان موجب ثبات نسبی قیمت‌ها شد.

30 بهمن 1390؛ افزایش قیمت بدون هماهنگی غیرمجاز است

در شرایطی که دولت و بانک مرکزی از تخصیص ارز دولتی 1226 تومانی به واردات کالاهای اساسی خبر می‌دهند و از همین رو، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز هر گونه افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازار به بهانه ثبت‌سفارش واردات کالا با نرخ ارز آزاد را رد می‌کند و افزایش قیمت‌ها بدون هماهنگی با این سازمان را غیرمجاز می‌داند، از بازار خبر می‌رسد که در برخی کالاهای اساسی وارداتی ازجمله لوازم خانگی شاهد افزایش حداقل 10 درصدی قیمت‌ها هستیم.

آن‌طور که رئیس اتحادیه کشوری لوازم خانگی می‌گوید: قیمت لوازم خانگی در هفته گذشته افزایش 10 درصدی داشته است.

محمد طحان‌پور در تشریح علل این افزایش قیمت گفت: تولیدکنندگان از عملکرد بانک مرکزی در ارائه ارز دولتی گله‌مند هستند؛ زیرا به اذعان واردکنندگان ارز 1226 تومانی به‌دست آنها نمی‌رسد و این امر بر افزایش قیمت کالاهای وارداتی در بازار داخل اثرگذار بوده است؛ زیرا آنها باید ارز را با قیمت بازار آزاد تهیه کنند.

براساس این گزارش، برندهای مختلف و معتبر داخلی و خارجی در حالی به بهانه افزایش نرخ ارز اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کرده‌اند که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان موافقتی با این افزایش قیمت نداشته است.

  • اطلاعات 30بهمن 1350
  • اطلاعات 30بهمن 1380
  • اطلاعات 30بهمن 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید