نجابت: مشارکت مردم در انتخابات بالای ۵۰ درصد است

بحث مشارکت حداکثری و حداقلی به بحث داغ این روزهای جریانات سیاسی به ویژه دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب تبدیل شده تا جایی که دو جریان رقیب اصولگرا و اصلاح‌طلب با این سوال که چگونه مردم را به مشارکت حداکثری تشویق کنند روبرو شده‌اند. این سوال درحالی مطرح می شود که رهبر معظم انقلاب روز گذشته تاکید جدی بر هرچه پرشورتر بودن حضور مردم در انتخابات و انتخاب یک رئیس جمهوراصلح تاکید کردند.

حسین نجابت، چهره سیاسی اصولگرا بر این باور است که در حال حاضر، آنچه درباره بحث مشارکت مهم است داستان اصولگرا و اصلاح طلب نیست چراکه مشارکت حداکثری مقوله ای ملی است و وقتی انتخابات می شود رویکرد درست و صحیح آن است که منافع ملی را در نظر بگیرم.

او  می گوید:« اصل شرکت کردن ملت از ابتدای انقلاب تاکنون، امید به آینده است مسئولان ما از دولت گرفته تا مجلس و قوه قضاییه. تک صدایی داشته باشند نباید به گونه ای رفتار کنند که مردم حس کنند دعوا است.»

مشارکت مردم در انتخابات بالای ۵۰ درصد است

«حسین نجابت»،در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از میزان مشارکت مردم در انتخابات پیش رو چیست؟ گفت: در شرایط فعلی اگر مشارکتی بخواهد رخ دهد چون مردم از شرایط اقتصادی ناراحت هستند ممکن است تمایلشان به شرکت در انتخابات  کم باشد اما در مجموع مشارکت مردم در انتخابات کمتر از ۵۰ درصد نخواهد.

نماینده اسبق مجلس، افزود: پیش بینی بنده از مشارکت مردم در انتخابات بالای ۵۰ درصد است.

نجابت: برای انتخاب رئیس جمهور مطلوب باید مشارکت حداکثری رخ دهد

برای انتخاب گزینه مطلوب باید مشارکت حداکثری رخ دهد


نجابت در پاسخ به این سوال که آیا با مشارکت محدود برای انتخاب مطلوب موافقید؟ عنوان کرد: خیر اصلا بحث گزینه مطلوب و جمعیت و مشارکت محدود مطرح نیست به بیانی دیگر برای انتخاب گزینه مطلوب باید مشارکت حداکثری رخ دهد یعنی هر چه مشارکت افزایش یابد سرمایه اجتماعی نیز افزایش می یابد حال ممکن است در انتخابات گذشته مجلس به دلایل متعددی، به ویژه در تهران حضور کم بود اما انتخابات برگزار می شود و در نتیجه تاثیری نمی گذارد اما از نظر اجتماعی هر چه مشارکت مردم در انتخابات بیشتر باشد به تناسب آن سرمایه اجتماعی نیز افزایش پیدا می کند و همه هم باید برای آن تلاش کنند.  

عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری، در پاسخ به این سوال که مقبولیت تا چه حد مهم است؟ بیان کرد: به هر حال اول و آخر انتخابات مقبولیت است ما باید در احراز صلاحیت ها دقت کنیم و افراد ذی صلاح را داوطلب کنیم و از بین آنها هر کسی مقبولیت بیشتری داشته باشد انتخاب می شود.

اگر مردم امیدشان را از دست بدهند، انتخابات را هم بی فایده می دانند


نجابت گفت: مسئولان ما از دولت گرفته تا مجلس و قوه قضاییه نباید به گونه ای رفتار کنند که مردم حس کنند دعوا و اختلاف بین آنها حکمفرماست. حفظ آرامش و تلقین امید به مردم را باید در دستور کار خود قرار دهند. 

او ادامه داد: اکثر ما وقتی می خواهیم انتقاد کنیم یک وضعیت سیاهی ترسیم می کنیم که بخشی از آن درست و بسیاری از آن نادرست است. بدین معنا که نکات مثبت را نمی بینیم و یا نیمه پُر لیوان را نمی‌بینیم نتیجه آن هم این می شود که مردم ناامید می شوند. در واقع اگر مردم امیدشان را از دست بدهند و انتخابات را بی فایده بدانند در انتخابات شرکت نمی کنند بنابراین ما هم باید به آنها امید تزریق کنیم که از مهمترین مقولات است نباید جنگ و جدل و مناقشه به مردم منتقل کنیم. 

مشارکت حداکثری مقوله‌ای ملی است نه جناحی!


نجابت در پاسخ به این سوال که اصولگرایان تا چه حد می توانند به اعتمادسازی مردم کمک کنند؟ بیان کرد: این داستان اصولگرا و اصلاح طلب نیست بلکه مقوله ای ملی است. اختلافاتی بین اصلاح طلب، اصولگرا، انقلابی و غربگرا وجود دارد اما وقتی انتخابات می شود رویکرد درست و صحیح آن است که منافع ملی را در نظر بگیرم. از نظر بنده همه باید این راهکار را مدنظر قرار دهیم نباید اجازه دهیم چالشهای سطحی و بی پایه رخ دهد. مناظراتی که ما قبلا داشتیم هیچ کدام از آن مناظرات به انتخاب فرد اصلح منجر نشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.