دو جریان علیه افزایش قیمت دلار

روز نقره داغ خالی فروشان در بازار دلار؟

کدخبر: ۳۹۳۷۷۵
امروز علاوه بر بازار ساز بخشی از معامله گران بازار هم به دنبال گران نشدن قیمت دلار هستند؛ این گروه خالی فروشان هستند.
روز نقره داغ خالی فروشان در بازار دلار؟

به گزارش اقتصادنیوز، رشد قیمت دلار در معاملات پشت خطی روز چهارشنبه، خالی فروشان ارزی را نگران کرده است؛ خالی فروشان انتظار نداشتند، اسکناس آمریکایی یکبار دیگر به بالای مرز 26 هزار تومانی بازگردد، در نتیجه در محدوده 25 هزار و 800 تومانی فروش های خود را کلید زدند؛ با این حال، دیشب در معاملات پشت خطی، دلار تا محدوده 26 هزار و 50 تومانی رشد کرد.

خالی فروشی دلار یعنی چه؟

در بازار ارز دو نوع معامله انجام می شود معاملات نقدی و معاملات فردایی. معاملات فردایی از جنس معاملات کاغدی است و دو طرف در زمان تسویه تفاوت قیمت توافق شده و قیمت واقعی در روز تحویل را تسویه می کنند. در جریان معاملات فردایی معامله‌گرانی که نسبت به آینده قیمت‌ها رویکرد افزایشی ندارند، برای روز بعد شروع به فروش صوری دلار با قیمت پایین تر از نرخ روز بازار می‌کنند. اگر پیش‌بینی کاهشی این معامله‌گران محقق شود، سود نصیب‌شان خواهد شد، اما اگر پیش‌بینی آنان تحقق پیدا نکند و دلار افزایش یابد، طبیعتا آنها دچار زیان شده‌اند و باید تفاوت قیمتی فروش خود را به صورت ریالی بپردازند.

خالی فروشان و دلار 26 هزار تومانی

 برخی معامله گران اعتقاد داشتند، اتفاق تازه ای در بازار نیافتاده است و تا زمانی که دلار بالای محدوده 26 هزار و 200 تومانی تثبیت نشود، نباید انتظار رشد بیشتر قیمت را داشت. این در حالی است که گروه دیگری باور داشتند، با نزدیک شدن به زمان خروج ایران از اجرای پروتکل الحاقی، تقاضای احتیاطی در بازار بیشتر خواهد شد. روز گذشته نیز یکی از مسئولان دولت آمریکا اعلام کرد که این کشور به دنبال رسیدن به توافق جدیدی با ایران است و ایین خبر نیز تا حدی در خریدار شدن معامله گران در پشت خط ها نقش داشت. این موضوع از آن جهت برای بازیگران ارزی مهم بود که این باور را تقویت می کرد که دولت آمریکا قصد ندارد تا پنجم اسفندماه امتیاز خاصی را به ایران اعطا کند.

N2 (78)

امید خالی فروشان به بازارساز

اگر امروز دلار از محدوده 26 هزار و 200 تومانی عبور کند، خالی فروشان ارزی ضرر بزرگی را تجربه خواهند کرد. شاید امید خالی فروشان به این باشد که بازارساز ارزی امروز عرضه ارز خود را افزایش دهد و مانع از کانال شکنی قیمت شود. دیروز صرافی های بانکی قیمت فروش دلار خود را بالا آوردند؛ برخی معامله گران باور دارند که این اتفاق زمانی رخ می دهد که بازارساز قصد داشته باشد، عرضه خود را بیشتر کند و با فروش از بالا، نوسان گیران را دچار ضرر سنگین کند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک