خبرگزاری فرانسه از تهران گزارش داد: رئیس جمهور حسن روحانی روز چهارشنبه در آستانه ضرب‌الاجل تعیین شده از سوی قانونگذاران ایران برای تعلیق برخی بازرسی‌ها ،‌ گفت که ایران آماده مذاکره با رئیس نهاد ناظر هسته‌ای سازمان ملل است. روحانی تاکید کرد که ایران پس از اجرایی شدن تدابیر جدید در روز سه‌شنبه آینده ،‌ کار با آژانس بین‌المللی انرژی  اتمی را متوقف نخواهد کرد یا بازرسان این نهاد را اخراج نخواهد کرد.

این خبرگزاری ادامه داد: ایران به اطلاع آژانس رسانده که چنانچه آمریکا تحریم‌ها را (تا پایان ضرب الاجل) برنداشته باشد ، اجرای "تدابیر اعتمادساز داوطلبانه" و بطور مشخص بازرسی از سایت‌های غیر هسته ای را به تعلیق در خواهد آورد. این رسانه غربی در ادامه مدعی شد: این شروط موجب نگرانی بین‌المللی درباره اخراج احتمالی بازرسان سازمان ملل شده است که ضربه‌ای بزرگ به اعتماد به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بین ایران و قدرت‌های بزرگ خواهد بود.  اما دولت روحانی بارها تاکید کرده است که هیچ تمایلی به پایان بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ندارد و آماده بازگشت به تبعیت کامل از توافق هسته‌ای است به محض اینکه واشنگتن هم به توافق عمل کند.

فرانس پرس افزود: روحانی در صحبت‌هایی در جلسه هیات دولت  که از تلویزیون پخش می‌شد گفت " تبلیغات خارجی آغاز شده که بازرسان خارجی را بیرون می‌کنند، چرا دروغ می‌گویید؟ ما نه تنها بازرسان را بیرون نمی‌کنیم بلکه مدیر کل آژانس هم درخواست کرده که به تهران بیاید و می‌تواند بیاید".

روحانی با بیان اینکه "اگر او می‌خواهد مذاکره کند می‌تواند مذاکره کند " تاکید کرد که تدابیر جدید مصوب مجلس درباره این نیست که برنامه هسته‌ای ما بدون نظارت باشد" . در ادامه گزارش فرانس پرس آمده است: رافائل گروسی مدیر کل آژانس روز جمعه به اعضای آژانس اطلاع داد که برای یافتن "راه حل" به ایران سفر خواهد کرد.

دولت جدید بایدن در آمریکا اعلام آمادگی کرده که به برجام برگردد اما از ایران خواسته که اول به تبعیت کامل برگردد. تهران می‌گوید آماده بازگشت به اجرای تعهدات است به این شرط که اول آمریکا از طریق برداشتن تحریم‌های یکجانبه زمان دولت ترامپ که ضربه‌ای شدید به اقتصاد ایران وارد کرده است، به اجرای برجام بازگردد.

خبرگزاری فرانسه خاطرنشان کرد: آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر عالی ایران روز چهارشنبه تاکید کرد که این (موضع) به معنی عمل و نه صرفا حرف از سوی دولت بایدن است. آیت‌الله خامنه‌ای گفت: جمهوری اسلامی این بار با حرف و وعده قانع نخواهد شد . این بار فقط عمل و اگر ما از طرف دیگر عمل مشاهده کنیم ما هم عمل خواهیم کرد.

روحانی هم گفته است که اگر تحریم‌ها برداشته شود ایران تنها چند ساعت برای راستی‌آزمایی این اقدام وقت می‌خواهد و "ایران سپس به تعهدات بازخواهد گشت".

خبرگزاری رویترز هم در گزارشی با بیان اینکه طرف‌های اروپایی برجام از ایران خواسته‌اند بازرسی‌های سرزده را متوقف نکند افزود که این کشورها بنا بر اعلام وزارت خارجه  فرانسه قرار است روز پنجشنبه درباره این موضوع با آمریکا بحث کنند. رویترز افزود: روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران بازرسی‌های سرزده (مطابق پروتکل الحاقی) را کم‌اهمیت دانست و گفت که پایان دادن به این بازرسی‌ها "گام مهمی" نخواهد بود چرا که ایران هنوز به تعهدات تحت توافق پادمانی با آژانس پایبند خواهد بود.

روحانی در سخنانی که از تلویزیون پخش شد گفت: ما روز ۲۳ فوریه اجرای پروتکل الحاقی را متوقف خواهیم کرد و کارهایی که اجرا می‌کنیم بر اساس پادمان‌ها خواهد بود. پروتکل الحاقی یک گام فراتر از توافق‌های پادمانی است . این خبرگزاری غربی افزود: در اقدامی که نشان دهنده فوریت حل دیپلماتیک این موضوع است ، آنگلا مرکل در یک تماس تلفنی کم‌سابقه با حسن روحانی از تهران خواست که گام‌هایی برای تضمین بازگشت ایران به تبعیت کامل از برجام بردارد.

بر اساس بیانیه سخنگوی صدر اعظم آلمان ، مرکل به روحانی گفت :" اکنون زمان یک سیگنال مثبت برای ایجاد اعتماد افزایش بخت یک راه حل دیپلماتیک است" .

رویترز در ادامه بدون ذکر اینکه گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران در واکنش به نقض تعهدات طرف‌های دیگر بوده است ،‌ مدعی شد: ایران در ماه‌های اخیر نقض برجام را شتاب بخشیده و بتازگی اعلام کرد که از روز ۲۳ فوریه به بازرسی‌های سرزده توسط آژانس پایان خواهد داد. وزارت خارجه آمریکا هم اعلام کرده که "ایران باید این گام‌ها را معکوس کند و از برداشتن گام‌های دیگر تاثیرگذار بر اطمینان‌های آژانس هم خودداری کند" .

خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز در خبری سخنان روحانی را بازتاب داد و نوشت: رئیس‌جمهور ایران اجرای قوانین و تعهدات بین‌المللی را جزو وظایف انسانی و سیاسی همه دولت‌ها خواند و گفت، امیدواریم آمریکا اشتباهاتش را هر چه سریعتر جبران کند.

آناتولی در بخش دیگری از خبر خود نوشت،‌ حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران در آیین بهره برداری ویدئوکنفرانسی از چهار طرح صنعتی و معدنی در استان‌های هرمزگان، کرمان و مازندران، ضمن انتقاد از سیاست‌های آمریکا اظهار داشت: حالا مردم آمریکا و دولت فعلی آمریکا هم فهمیده او اشتباه می‌کرده است. ما امیدواریم این اشتباهات هر چه سریعتر جبران شود و دولت جدید آمریکا در برابر قانون و قطعنامه ۲۲۳۱ تسلیم شود. تسلیم در برابر قانون عیب نیست خیلی خجالت نکشند. تسلیم در برابر زور بد است. آدم همیشه در برابر قانون باید تسلیم باشد.

روحانی تصریح کرد: اینکه در تبلیغات گفته می‌شود ایران اقداماتی اخیرا انجام داده تا آمریکا را تحت فشار قرار دهد این حرف نادرست است؛ ما که نمی‌خواهیم به آمریکا بگوئیم که در برابر فشار ما غیر قانونی عمل کنید.

وی تاکید کرد: اجرای مقررات، قوانین، تعهدات و پیمان‌های بین‌المللی جزو وظایف انسانی و سیاسی همه دولت‌ها است بنابراین امیدواریم به قانون برگردند و بتوانیم در شرایط بهتر در جهان مراودات و تعاملات خود را خصوصاً در بخش تجاری انجام دهیم".

رئیس‌جمهور ایران با اشاره به مشکلاتی که برای این کشور درخصوص صادرات نفت ایجاد شده‌است، گفت: دشمن همه فشار را آورد که فروش نفت ما را متوقف کند. ما کشور را بدون نفت اداره کردیم و بودجه را بدون نفت بستیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.