اظهارات جدید هایکو ماس درباره برجام

به گزارش رویترز، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان روز پنج‌شنبه با اشاره به اقدامات اخیر ایران در اظهاراتی مطرح کرد: هرچه فشار بیشتری اعمال شود، یافتن راه‌حل سیاسی نیز سخت‌تر خواهد شد.

وی با بیان اینکه مذاکرات درحال حاضر به طرز حائز اهمیتی پیچیده‌تر شده‌ است ادعا کرد: چراکه ایران مشخصا به دنبال تنش‌زدایی نیست و اوضاع را تشدید می‌کند و این بازی با آتش است.

به گزارش ایسنا، این اظهارات در حالی بیان می شود که طرف‌های اروپایی به هیچ‌یک از تعهدات خود طبق توافق هسته ای برجام عمل نکرده اند و آمریکا نیز با به روی کار آمدن ترامپ از برجام خارج شد. در پی تداوم عدم پایبندی هیچ یک از طرفین اروپایی و آمریکایی برجام به تعهداتشان، ایران پس از مدتها پایبندی یکجانبه به برجام، به منظور واداشتن آنها به اجرای تعهداتشان گامهایی در راستای کاهش تعهدات خود به برجام برداشت و اعلام کرد پس از پایبندی طرفین این گامها به عقب برداشته خواهند شد.

در پی پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا برخی مدعی تغییر رویکرد کاخ سفید نسبت به برجام شدند اما تاکنون آمریکا هیچ اقدامی در راستای بازگشت به برجام و لغو تحریمها انجام نداده است و برخی مقامات آمریکایی و اروپایی نیز در مواضعی زیادی خواهانه اعلام کرده اند که ابتدا ایران باید به برجام بازگردد!

در همین راستا کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی این هفته اعلام کرد که نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه ایران تحت برجام از تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ برابر با ۵ اسفندماه، عصر روز دوشنبه تحویل مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد.

غریب‌آبادی در این خصوص اظهار کرد: این اقدام در اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی برای لغو تحریمها و صیانت از منافع ملت ایران و در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام و به علت عدم پایبندی طرف‌های مقابل به تعهدات خود در جهت رفع تحریم‌های غیرقانونی، صورت گرفته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.