گفت‌و‌گوی پوتین و اردوغان درباره قره‌باغ و سوریه

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد: پوتین و اردوغان روز پنجشنبه در این گفت و گوی تلفنی بر عزم متقابل برای توسعه روابط سودمند روسیه و ترکیه در عرصه‌های مختلف تاکید کرده و اجرای طرح‌های مشترک بزرگ بین دو کشور را در اولویت خواندند.

بر پایه این گزارش دو طرف دورنمای توسعه همکاری‌ها در حوزه مقابله با ویروس کرونا از جمله امکان ارسال واکسن کرونا و راه اندازی خط تولید واکسن روسی در ترکیه را بررسی کردند.  

بر اساس این گزارش پوتین و اردوغان درباره وضعیت منطقه قره باغ در رابطه با اجرای توافق‌های بیانیه روز ۹ نوامبر سال ۲۰۲۰ سران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان و بیانیه روز ۱۱ ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ سران این سه کشور گفت و گو کردند.  

دو طرف در خصوص هماهنگی اقدامات مسکو و آنکارا برای توسعه امور اجتماعی و اقتصادی منطقه قفقاز گفت و گو کرده و از عملکرد مرکز نظارتی روسیه و ترکیه در قره باغ ابراز خرسندی کردند.  

مرکز نظارتی روسیه-ترکیه بر آتش بس در منطقه قره باغ از روز ۱۱ بهمن ماه در منطقه آغدام جمهوری آذربایجان آغاز بکار کرد.  

در این مرکز نظارتی نظامی، ۶۰ نظامی روس و به همین تعداد نیروی ترک فعالیت می‌کنند و با تجهیزات لازم از جمله پهپاد به نظارت بر آتش بس می‌پردازند.

روسیه و ترکیه بر حمایت از روند حل سیاسی سوریه تاکید کردند

پوتین و اردوغان در ادامه گفت و گوی تلفنی درباره روند حل و فصل مسائل سوریه گفت و گو کردند.  

دو طرف در مورد تثبیت اوضاع منطقه ادلب سوریه بر پایبندی متقابل به مبارزه بی امان با گروه‌های تروریستی فعال در این کشور تاکید کردند.

سران روسیه و ترکیه بر حمایت از روند حل و فصل سیاسی مسائل سوریه از جمله در چارچوب مذاکرات آستانه تاکید کردند.  

پانزدهمین نشست بین المللی صلح سوریه، روزهای سه شنبه و چهارشنبه با حضور نمایندگان ایران، روسیه، ترکیه، سازمان ملل، دولت سوریه و گروه‌های معارض سوری، در منطقه آدلر شهر بندری سوچی روسیه برگزار شد.

حمایت از ایجاد نهادهای دولتی در لیبی 

پوتین و اردوغان در ادامه گفت و گوی تلفنی بر اهمیت ایجاد نهادهای دولتی انتقالی در لیبی برای تامین شرایط بهبود وضع این کشور تحت نظارت سازمان ملل و حمایت از این روند تاکید کردند.

رئیس جمهوری روسیه کشته شدن ۱۳ نظامی و غیرنظامی ترکیه‌ای در شمال عراق را به اردوغان تسلیت گفت.

خبرگزاری ریانووستی نیز دقایقی پیش به نقل از وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در گفت و گوی تلفنی با مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه‌ای خود درباره موضوعات مطرح شده در مکالمه تلفنی سران دو کشور با وی گفت و گو و تبادل نظر کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.