تاکید روسیه و سازمان ملل بر راه حل سیاسی برای پایان دادن به بحران سوریه

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و «گیر پدرسون» نماینده ویژه دبیرکل سازمان در امور سوریه، روز پنجشنبه در مسکو ضمن بررسی مسائل مربوط به حل و فصل نهایی بحران سوریه تاکید کردند که جایگزینی برای راه حل سیاسی بحران سوریه وجود ندارد. 

به گزارش پایگاه خبری روسیا الیوم، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای گفت:« لاوروف و پدرسون به طور مفصل درباره مسائل مربوط به حل و فصل بحران سوریه از جمله اوضاع در سوریه و وظایف مربوط به ارائه کمک‌های بشردوستانه و رسیدگی به اوضاع اجتماعی و اقتصادی گفت‌وگو کردند».

در این بیانیه آمده است: «دو طرف به کار کمیته قانون اساسی که پنجمین نشست آن اواخر ژانویه در ژنو برگزار شد، توجه ویژه نشان دادند و همچنین نتایج پانزدهمین نشست بین المللی روند آستانه درباره سوریه را که روزهای سه شنبه و چهارشنبه(۱۶ و ۱۷ فوریه) در سوچی برگزار شد، بررسی کردند».

لاوروف و پدرسون تاکید کردند:« موضع مشترک روسیه و سازمان ملل این است که راه حل سیاسی بحران سوریه هیچ جایگزینی ندارد و در چارچوب برنامه‌ای است که تحت رهبری خود سوری‌ها انجام می‌شود.  در این برنامه، بر حسب آنچه در قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل مورد تأکید قرار گرفته به حاکمیت جمهوری عربی سوریه و استقلال و تمامیت ارضی آن احترام گذاشته می‌شود».

وزیر خارجه روسیه و فرستاده ویژه سازمان ملل همچنین به تبادل نظر درباره اوضاع انسانی در سوریه پرداختند و بر ضرورت آماده باش کامل برای کمک به سوری‌ها بدون هیچ گونه تبعیض و سیاسی کاری و اعمال پیش شرط تاکید کردند و این قضیه در بازگشت ایمن و شرافتمندانه آوارگان به خانه‌هایشان تاثیرگذار خواهد بود.

لاوروف همچنین گفت که کشورش از درخواست «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل برای کاستن از تحریم‌های یکجانبه  و مغایر با قطعنامه شورای امنیت علیه سوریه به خصوص در شرایط همه گیری کرونا حمایت می‌کند.

انتهای پیام/.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.