آمادگی مسکو برای میزبانی نشست صلح افغانستان

زاخارووا روز پنجشنبه در نشست خبری هفتگی در وزارت امور خارجه روسیه گفت: ما امکان برگزاری نشست بین افغانی در مسکو در آینده را رد نمی کنیم و در صورت اعلام نیاز و اگر طرف های افغانی علاقه مند به برگزاری مذاکرات صلح باشند، ما برای میزبانی این گفت و گوها آماده هستیم. 

 سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: طرف های افغانی درگیر بحث های درباره مسائل فنی شده و در مسائل کلیدی سازش ملی در افغانستان وارد گفت وگو نشده اند. 

 زاخارووا خاطرنشان کرد: موضوع شکل گیری نظام حکومتی در افغانستان و برقراری آتش بس پایدار و سایر مسائل مهم مطرح است.

نماینده ویژه روسیه در امور صلح افغانستان اعلام کرد که تنها راه حل نهایی بحران کنونی افغانستان تشکیل دولت موقت است.

به گزارش ایرنا، طلوع نیوز افغانستان روز پنجشنبه به نقل از «ضمیرکابلوف» نوشت : مسکو ترجیح می‌دهد تا تمامی طرف‌های درگیر در افغانستان بر سر ایجاد یک دولت موقت به توافق برسند.

وی افزود:لازم است یک دولت ائتلافی که قادر به حل  مشکلات افغانستان باشد، تشکیل شود.

وی افزود:دولت روسیه به وی ماموریت داده  در چارچوب گروه سه (آمریکا، روسیه و چین ) زمینه آغاز گفت وگو بین گروه های افغان را تسهیل کند.

کابلوف گفته است در گفت وگو با خلیل زاد نماینده ویژه آمریکا در افغانستان امکان برگزاری نشست بعدی صلح در مسکو بررسی شده است.

وی با تاکید بر آغاز گفت وگو بین دولت افغانستان و طالبان و برقراری آتش بس گفت که پافشاری طالبان درباره تشکیل امارت اسلامی باعث مزاحمت در گفت وگوهای صلح می شود.

در حال حاضر بجز دولت افغانستان احزاب سیاسی، طالبان و برخی از اعضای هیأت مذاکره نیز ایجاد دولت موقت را راه حل بحران این کشور می دانند.

 آلمان سیاست بازدارندگی روسیه را درپیش گرفته است

زاخارووا با بیان اینکه روسیه برای همکاری سازنده با آلمان آماده است، اظهار داشت: مساله این است که چرا برلین برای تیرگی روابط با مسکو تلاش می کند که هیچ منفعتی در آن نیست.

دیپلمات ارشد روس افزود: آلمان در گذشته مبتکر پیشنهادات مثبت در مورد روسیه ازجمله در روابط دوجانبه بود. اما هم اینک متاسفانه وضعیت تغییر کرده است. نکته قابل توجه این است که در دوره ریاست دوره ای آلمان بر شورای اروپا در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ چند بسته تحریم در مورد روسیه وضع شد. 

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: حتی برخی کشورهای اروپایی از سیاست های ضدروسی آلمان ناخرسند هستند. 

وی خاطرنشان کرد که دولت آلمان حتی از متحدان خود جزییات مربوط به مساله ناوالنی را پنهان می کند. 

روابط روسیه و آلمان به دلیل ادعای برلین مبنی بر دست داشتن دولت روسیه در مسمومیت الکسی ناوالنی فعال روس مخالف دولت این کشور تیره شده است. 

ناوالنی یکی از اصلی‌ترین منتقدان پوتین و از داوطلبان شرکت برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ میلادی روسیه بود که به دلیل محکومیت قبلی از نامزدی در انتخابات منع شد.

روسیه برای آزادی زندانیان روس در آمریکا تلاش می کند

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که وزارت خارجه روسیه برای آزادی کنستانتین یاروشنکو خلبان روس زندانی در آمریکا و همه اتباع روس زندانی در این کشور که مورد اذیت و آزار قرار می گیرند، تلاش می کند. 

وی افزود: مساله آزادی یاروشنکو در سطوح مختلف با آمریکا مطرح شده است اما واشنگتن واقعیت های عینی و غیرقابل انکار را نمی پذیرد و به تلاش ها برای آزادی این زندانی روس که توسط ماموران آمریکایی ربوده شده بود، ادامه خواهیم داد. 

زاخارووا همچنین به خودداری آمریکا از ارائه کمک های پزشکی لازم به یاروشنکو اشاره کرد. 

 ۴۶ تبعه روسیه از سال ۲۰۰۸ میلادی توسط آمریکا یا به درخواست این کشور در دیگر نقاط جهان دستگیر و روانه زندان های آمریکا شده اند.

«کنستانتین یاروشنکو» خلبان روسی که از هفت سال پیش در زندان های آمریکا به سر می برد، در نامه ای خطاب به مقام های روسیه از شکنجه خود در زندان های این کشور سخن گفته و خواستار کمک مقام های روسی برای آزادی خود شده است.

کنستانتین یاروشنکو به جرم قاچاق مواد مخدر در آمریکا به ۲۰ سال زندان محکوم شده است.

وی در سال ۲۰۱۰ در لیبریا دستگیر شد و یک سال بعد در عملیاتی ویژه که روس ها آن را اقدامی غیرقانونی می دانند به آمریکا منتقل شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.