آمریکا احتمالا با اقدامات غیرتحریمی به دنبال گشایش در دیپلماسی با ایران خواهد بود

روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به ابراز تمایل آمریکا و کشورهای اروپایی برای برگزاری نشستی با حضور تمام اعضای توافق هسته‌ای، در بخشی از یک گزارش درباره پیش برد دیپلماسی آمریکا با ایران نوشت: برخی کارشناسان مطرح کرده‌اند که آمریکا می تواند با اقداماتی که شامل تحریم ها نمی شوند، از جمله حمایت از درخواست اخیر ایران از صندوق بین المللی پول برای دریافت وام ۵ میلیارد دلاری برای کمک به وضع اقتصادی به بار آمده در پی شیوع بیماری همه گیر کرونا، گره موجود در امور را باز کند. 

نیویورک تایمز در ادامه این گزارش نوشت: یک مقام دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا گفت که انتظار می‌رود مذاکرات این نشست احتمالی شامل چین و روسیه هم باشد که ایران با وجود تحلیل رفتن توافق هسته ای در چهار سال پس از خروج دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا از توافق، روابط نزدیک تری با آن ها برقرار کرد. برخی کارشناسان امنیتی هم معتقدند که نه مسکو و نه چین مشتاق مشارکت در مذاکره با آمریکا با وجود تنش های رو به افزایش با دولت بایدن نیستند و در عوض ترجیح می‌دهند به دنبال معاملات تسلیحاتی با تهران باشند.

این گزارش مطرح می‌کند: همچنین مشخص نیست که طرف‌های منطقه از جمله عربستان سعودی،  امارات متحده عربی و اسرائیل با حذف شدن از توافق نهایی چه نقشی ایفا خواهند کرد. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل یکی از مخالفان صریح توافق هسته‌ای بوده و هنوز قانع نشده است که بشود به ایران اعتماد کرد.

در بخش دیگری از گزارش این روزنامه آمده است: در حالی که مشخص نیست آیا ایران حاضر به ملحق شدن به این مذاکرات خواهد شد یا نه، سه شخص آشنا با مباحثات داخلی گفتند که احتمال دارد ایران قبول کند. این مقامات همچنین گفتند که ایران احتمالا از نشست با حضور اتحادیه اروپا، به طوری که آمریکا مهمان یا ناظر باشد نسبت به مذاکرات مستقیم رسمی با آمریکا به عنوان یک عضو مشارکت کننده در مذاکرات،  استقبال بیشتری خواهد کرد. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.