نایب رئیس مجلس: قانون می‌نویسیم که آن را اجرا نکنیم

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در آیین افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب محلی چهل‌بازه مشهد به عنوان پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه غشایی کشور اظهار کرد: بشر دارای یک زندگی اجتماعی بوده و انسان موجودی است که نیازهای مادی و معنوی خود را در بستر ارتباط با دیگران تامین می‌کند اما یکی از عواملی که در چند ۱۰۰ سال گذشته رخ داد، تغییر در نگاه فلسفلی انسان به عالم است که این رویکرد سبب تغییر رفتار انسان شده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جامعه ما مردم سالار است و امام(ره) نیز انگیزه انقلاب را رسیدن به تمدن مردمی ذکر کرده‌اند و معتقدند مردم صاحبان اصلی انقلاب هستند؛ یعنی مردم در مرکز اداره کشور قرار دارند و باید در تمام مسائل اظهار نظر کنند، آنان تصمیم‌گیر و ما مسئولین خدمتگزار آنان هستیم.

بحث شفافیت بد فهمیده شده است

قاضی‌زاده هاشمی گفت: برای اینکه مردم به درستی به ما دستور بدهند، حق اولیه آنان دانستن است. این روزها بحث شفافیت زیاد مطرح می شود و به نظرم بحث شفافیت بد فهمیده شده زیرا شفافیت یک موضوع جامع است. درست است که آرای نمایندگان مجلس به عنوان وکلای مردم باید علنی شود اما این موضوع ابتدایی‌ترین موضوع در خصوص شفافیت است.

وی ادامه داد: در جامعه‌ای که مردم رشید هستند، مانند ملت بزرگ ایران که صاحبان اصلی این کشور هستند، باید از همه موضوعات مطلع باشند تا بتوانند اظهار نظر دقیق و درست داشته باشند و گفت‌وگویی سالم در جامعه شکل بگیرد. سازمان‌های مردم‌نهاد و کارشنان محیط‌زیست زیادی در جامعه حضور دارند که دغدغه‌مند هستند و به مسئولین مراجعه و دغدغه‌های خود را به درستی به مسئولین منتقل می‌کنند. موضوع دفع زباله‌های کشف‌رود، خشکسالی، نبود آب و... از جمله این موضوعات است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در گذشته یکی از موضوعات مردم کشت صیفی‌جات توسط فاضلاب خام به صورت گسترده بود اما اکنون این موضوع مقدار زیادی مدیریت شده است.

قاضی زاده هاشمی بیان کرد: زمانی که مردم آگاه شوند، تصمیمات و مطالبات درستی خواهند داشت و مدیران را در مسیر درست و صحیح قرار می‌دهند زیرا وکلای مردم که قرار است کشور را اداره کنند، باید براساس نیاز جامعه رفتار کنند.

یکی از بیشترین تعهدات قانونی زیست‌محیطی برای دولت‌ها در جهان مربوط به ایران است/ضعیف‌ترین نوع اجرا  را داریم

وی افزود: در مجلس قوانین زیادی برای حوزه محیط‌زیست ایجاد شده است که از جمله آن می‌توان به پیوستن به عهدنامه‌های بین‌المللی، قوانین مربوط به تغییرات آب و هوایی، نحوه دفع پسماند و زباله‌های بیمارستانی و پرتوزا و...اشاره کرد. هیچ مشکلی در وجود ضوابط قانونی برای حفاظت محیط‌زیست وجود ندارد و قوانین بسیار پیشرفته هستند. یکی از بیشترین تعهدات قانونی زیست‌محیطی برای دولت‌ها در جامعه جهانی مربوط به ایران است اما ضعیف‌ترین نوع اجرا در این کشور صورت می‌گیرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در واقع ما قانون می‌نویسیم تا آن را اجرا نکنیم. عادت کرده‌ایم قوانین متعالی و آرمانی بنویسیم و دولت‌ها خود را متعهد به اجرای آن نمی‌دانند و با افتخار اعلام می‌کنیم که ۳۰ درصد قانون اجرا می‌شود.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: در خصوص دفع بهداشتی فاضلاب، قانون و مسئول رسمی وجود دارد اما قانون اجرا نمی شود. شهر نشینی به شدت در کشور ما رشد پیدا کرده است و کلان شهرهای بزرگی شکل گرفته و شاید یکی از اصلی‌ترین وظیفه دولت آینده این باشد که به موضوع همزیستی صحیح انسان رشید ایران با محیط‌زیست بپردازد و قوانین روی زمین مانده را به صورت جد در راستای اجرا و تحقق آن در دستور کار قرار بدهد.

خشکسالی‌های شدید زلزله را تشدید می‌کند

وی اضافه کرد: مسئله محیط‌زیست با توجه به نوع آب و هوا و اقلیم سرزمین ما بحرانی است. شاید برخی سرزمین‌های دیگر هنوز فرصت‌هایی داشته باشند، اما باتوجه به اینکه ما در کمربند خشکی زمین قرار گرفته‌ایم و بنابر مطالعات جدید خشکسالی‌های شدید زلزله را تشدید می‌کند و ما در کمربند زلزله نیز قرار گرفته‌ایم، باید به سرعت در حوزه مسائل زیست محیطی اقدامات قوی و قدرتمندی انجام هیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امیدوارم این احساس تعهد سیاسی برای اجرای برنامه‌ها و قوانین آرمانی و خوب این حوزه محقق شود و ما بتوانیم در این مسیر حرکت کنیم. از توجه خاص شهرداری مشهد که در زمینه مسائل زیست محیطی اقداماتی را آغاز کرده است، تشکر می‌کنیم و امیدوارم این ریل تداوم داشته باشد تا مشهد شهری پیشتاز در این حوزه شود.

قاضی‌زاده هاشمی عنوان کرد: مردم مشهد مردمی خوب و همراه هستند. علی‌رغم اینکه نیمی از مردم در وضعیت نامناسب کالبدی از نظر حاشیه‌نشینی، بافت فرسوده و تراکم زیاد جمیعتی زندگی می‌کنند، گاهی آنقدر تراکم جمعیت زیاد است که فرصت برای دفع بهداشتی فاضلاب در حد کندن چاه نیز وجود ندارد و طرح‌های فضلاب شهری عقب است. شهرداری خود را با بقیه کشور مقایسه کرده و خود را جلوتر از دیگر شهرها می‌داند در حالی که از آنچه باید باشد، عقب‌تر است همچنین جمعیت وسیعی در اطراف مشهد در حال شکل‌گیری است. از شورای شهر درخواست داریم تا چند منطقه بلاتکلیف به شهر بپیوندد.

صدمات مسائل زیست محیطی از مسائل امنیتی بیشتر است

وی افزود: امیدوارم جامعه آگاه و مردم رشد امروزیافته با گفت‌وگوی مناسبی که بین خواص شکل می‌گیرد، محدودیت و موضوعات شکافته و منجر به ایجاد دستورالعمل روشن برای مدیران شود. یکی از موضوعات مهم گفت‌وگو بین دولت‌ها، موضوعات محیط زیستی چه در منطقه و چه در سطح جهان است. اکوسیستم بسته است و جدی‌ترین دیپلماسی ما باید محیط زیست باشد؛ زیرا به لحاظ اقصادی صدمات مسائل زیست محیطی از مسائل امنیتی بیشتر است. کاهش هر یک میلی متر بارندگی بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان صدمه به اقتصادی کشاورزی وارد می کند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در جمع خبرنگاران ضمن تقدیر از احساس مسئولیت و سرمایه‌گذاری شهرداری مشهد در پروژه کشف رود، اظهار کرد: یکی از ضروریات زندگی بشر امروز، حفظ سلامت محیط زیست است و یکی از جدی‌ترین مواردی که محیط زیست را به خطر می اندازد، دفع فاضلاب به صورت روان است که در شهر مشهد به دلیل عدم وجود شبکه جمع آوری فاضلاب مناسب و اینکه در اطراف مشهد کارخانه‌جات و صنایع دارای فاضلاب صنعتی هستند، خطرات جدی را برای شهروندان ساکن در اطراف، محصولات کشاورزی و آلودگی آب‌های زیرزمینی ایجاد می‌کند. امیدواریم اقدامات انجام شده در کشف رود در سراسر مسیر رخ دهد تا شاهد رواناب آلوده در بستر کشف رود نباشیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.