بدون کربن، بدون خاموشی

سرمقاله اکونومیست|‌ فردای بهتر آمریکا

کدخبر: ۳۹۴۰۴۹
اقتصادنیوز: نشریه هفتگی اکونومیست تیتر و عکس جلد خود را به ضرورت تغییرات عمده در منابع انرژی مورد استفاده در آمریکا به امید آینده‌ای روشن‌تر، اختصاص داده است.
سرمقاله اکونومیست|‌ فردای بهتر آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز ؛ هفته‌نامه اکونومیست در سرمقاله شماره جدید خود -۲۰ فوریه ۲۰۲۱- با عنوان «آینده بهتر آمریکا؛ نه کربن و نه خاموشی» به این پرسش پرداخته که «چگونه آمریکا می‌تواند از شر کربن و خاموشی خلاص شود» پرداخته و نوشته است:

اکنون لحظه تلاش بلند‌پروازانه برای مقابله با تغییرات اقلیمی است.

اکونومیست

تگزاس به متفاوت بودن خود افتخار می کند. اما این یک طوفان زمستانی است که نمونه‌هایی از مشکلات برف سنگین در مواجهه با منابع انرژی در آمریکا است. اگرچه کسی نمی‌تواند مطمئن باشد که آیا این طوفان زمستانی خاص نشانه تغییرات آب‌و‌هوایی است، اما رشد متناوب آب‌وهوای غیرمعمول در سراسر کشور به این ترتیب است. زیرساخت‌های تگزاس قفل شده‌اند. مشکل آنگونه عده‌ای می‌گویند، این نیست که تگزاس بیش از حد انرژی‌های تجدیدپذیر دارد. نیروگاه‌های گازسوز و یک راکتور هسته‌ای و همچنین توربین‌های بادی آسیب دیدند. از آن بدتر، ظرفیت‌های تگزاس بسیار اندک بود و شبکه ضعیف اتصالات آن، قادر به وارد کردن نیروی برق از جای دیگر نبود. بحران تگزاس نشان می‌دهد که آمریکا به یک شبکه تمیزتر و قابل اطمینان‌تر احتیاج دارد.

برنامه های اصلاح اساسی زیرساخت انرژی آمریکا طی چند ماه آینده به کنگره ارائه خواهد شد. رئیس جمهور بایدن گفت که او می خواهد آلایندگی سوخت‌های فسیلی ناشی از تولید برق را تا سال 2035 پایان دهد و اقتصاد تا سال 2050 خالی از کربن باشد. آمریکا نه تنها دومین آلاینده بزرگ جهان بلکه منبع فنآوری و بطور بالقوه رهبری سیاست‌های اقلیمی است. آنچه در انتظار واشنگتن است، مسیر یک دهه آینده آمریکا -و احتمالاً فراتر از آن- را تعیین خواهد کرد.

عدم اقدام خطرات بزرگی را به همراه خواهد داشت. در درجه اول، این امر باعث می شود آمریکا در اقتصاد جدید انرژی پاک از رقابت کمتری برخوردار باشد. چین تولید کننده غالب صفحات و باتری‌های خورشیدی است. این کشور همچنین در معادن خارجی سرمایه گذاری کرده است تا مواد معدنی مورد نیاز آنها را تأمین کند. اروپا برای تقویت صنایع انرژی پاک خود "توافق سبز" خاص خود را دارد. این برنامه قصد دارد از واردات مربوط به کشورهایی که تعهدی برای کاهش میزان انتشار آلاینده‌های خود ندارند، مالیات دریافت کند.

متأسفانه ، آمریکا اعتبار کمی برای اقدامات اقلیمی دارد. آقای ترامپ از سرنگونی توافق پاریس خوشحال بود، اما سوابق ضعیف کشورش به قبل از ظهور وی بازمی‌گردد. جورج دبلیو بوش از اجرای پروتکل کیوتو خودداری کرد. کنگره از سال 2009 قانون جدی اقلیمی را در نظر نگرفته است. امروز باید متفاوت باشد. هرگز فرصتی بهتر برای نشان دادن جاه طلبی واقعی آقای آقای بایدن وجود نخواهد داشت. اگر خاموشی‌های تگزاس یک راهنما باشد، فقط این دنیا نیست که از او تشکر می کند، بلکه آمریکایی ها نیز سپاسگزار وی خواهند بود. 

اکونومیست

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید