تماس تلفنی مکرون با رئیس جمهوری الجزایر

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، دفتر ریاست جمهوری الجزایر در بیانیه‌ای اعلام کرد، عبد المجید تبون، رئیس جمهور این کشور تماس تلفنی از طرف امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی خود داشت و در این گفتگوی تلفنی دو طرف افق‌های توسعه روابط دو جانبه را بررسی کردند.

تبون و ماکرون در ادامه نیز درباره استمرار هماهنگی‌های دو کشور جهت پیشبرد همکاری‌هایشان در زمینه‌های مختلف و نزدیک‌سازی رویکردها درباره مسایل مختلف توافق کردند.

این دومین تماس تلفنی تبون و ماکرون در کمتر از یک ماه گذشته و سومین گفتگوی تلفنی آن دو از تاریخ ۱۹ دسامبر گذشته محسوب می‌شود.

دو روز پیش از این، تبون در سخنانی برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام و صدور حکم عفو برای افراد بازداشت شده در اعتراضات را چند روز پیش از دومین سالگرد آغاز آن، اعلام کرد.

طبق بیانیه منتشر شده از سوی دفتر ریاست جمهوری الجزایر، در تماس تلفنی که این دو در تاریخ ۲۴ ژانویه با یکدیگر داشتند، ماکرون تمایل خود برای از سرگیری همکاری‌ها با الجزایر در پرونده‌های مهم مشترک را اعلام کرد.

از جمله مسایل مهم و دارای اولویت میان فرانسه و الجزایر طرح آشتی میان دو کشور درباره استعمار فرانسه و جنگ استقلال الجزایر در سال‌های ۱۹۵۴تا ۱۹۶۲ است.

رئیس جمهور الجزایر هنوز نسبت به گزارشی که یک ماه قبل یک مورخ فرانسوی به درخواست ماکرون درباره موضوع آشتی منتشر کرد، موضعگیری نداشته است.

ماکرون تعهد داده بود گام‌هایی را در راستای آشتی میان دو کشور درباره این موضوع بردارد اما تا این لحظه از عذرخواهی که الجزایر خواستار آن شده، خودداری کرده است.

گزارش یاد شده واکنش‌های متفاوتی در الجزایر داشت، عمار بلحمیر، سخنگوی دولت الجزایر نیز آن را غیر واقعی و پایین‌تر از حد انتظار دانست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.