پارلمان اروپا آمریکا را تهدید کرد

"منفرد وبر"، رئیس فراکسیون حزب مردم در پارلمان اروپا به عنوان بزرگترین فراکسیون در این نهاد اروپایی آمریکا را تهدید کرد که در صورت به وجود آمدن مسائلی در تحویل واکسن به اروپا ممنوعیت صادرات مواد اولیه واکسن به ایالات متحده را در دستور کار قرار می دهند.

این مقام پارلمان اروپا در گفتگو با "آیسبورگر آلگماینه سایتونگ" تاکید کرد که سیاست خودخواهانه ای که در ایالات متحده و تا حدودی نیز در انگلیس تجربه می کنیم البته در جاهایی قابل درک است، اما بار سنگینی بر روی دوش های مناسبات طرفین است.

وی تاکید کرد که این برای اتحادیه اروپا قابل قبول نیست که مثلا در آستانه تایید واکسن آمریکایی "جانسون اند جانسون" در اروپا مسائلی در تحویل این واکسن به اروپا ایجاد شود، آن هم بعد از اینکه محصول پایه این واکسن در هلند و بلژیک تولید شده است.

وی تاکید کرد که وقتی هیچ تضمین آشکاری وجود دارد که دوزهای تولید شده این واکسن در اروپا دوباره برگردانده شود بنابراین نباید هیچ گونه مجوز صادرات مواد اولیه این واکسن از اروپا وجود داشته باشد.

وی از اروپا خواست در این راستا از خود ضعف نشان ندهد. وبر تاکید کرد که کشورهای صنعتی باید روی عرضه الزام آور متقابل واکسن توافق کنند.

وی افزود: زمان آن فرا رسیده که اجلاس جی 7 دیگری برگزار شود و در آن کشورهای غربی که قدرت اقتصادی محسوب می شوند درباره زنجیره های تامین و ایمن بودن تقسیم واکسن در دنیا با هم بحث و مشاوره کنند.

وی همچنین گفت: اتحادیه اروپا خواهان این است؛ اما اگر دیگران آماده پیشبرد چنین رویکردی نیستند ما باید به ممنوعیت صادرات بیاندیشیم.

وی در بخش دیگری از این گفتگو واکسن را در حال حاضر تنها امید برای خروج از بحران کرونا ارزیابی کرده وهمچنین اتحادیه اروپا را به اهمال کاری در تهیه واکسن ضروری لازم برای این اتحادیه متهم کرده و این را که "اورزو لا فون در لاین" ، رئیس کمیسیون اروپایی هم به خطا در تهیه واکسن اعتراف کرده بود تمجید کرده و گفت: اگر ما بخواهیم دوباره اعتماد را ایجاد کنیم باید صادق باشیم.

وبر همچنین تاکید کرد که در دراز مدت مسئله سلامت به عنوان موضوعی مهم و قابل قیاس با موضوعاتی مانند شنگن، یورو و یا بازار داخلی در اروپا تبدیل خواهد شد.

وی افزود: یکی از نمونه های این فوریت مبارزه با سرطان است. اگر آمارها را مقایسه کنیم باید نتیجه بگیریم که در سال 2020 آمار تلفات این بیماری در اروپا سه برابر تلفات کرونا بوده است. تشکیل اتحادیه بهداشت و سلامت پروژه بزرگ بعدی این اتحادیه در دهه جاری خواهد بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.