در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای آژانس بین المللی انرژی منتشر شد آمده است که این آژانس و سازمان انرژی اتمی ایران روح اعتماد دو طرفه را که منجر به صدور بیانیه مشترک در تهران مورخ ۲۶ اوت ۲۰۲۰ شد مورد تاکید قرار دادند.

این بیانیه می‌افزاید: سازمان انرژی اتمی ایران در راستای در پیروی از مصوبه مجلس شورای اسلامی ایران موسوم به « قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» به آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ اقدامات داوطلبانه ایران تحت برجام متوقف خواهد شد.

بر همین اساس و برای اینکه آژانس بتواند به راستی آزمایی و فعالیت‌های نظارتی در ایران ادامه بدهد، توافق‌ شد:

۱- ایران به اجرای کامل و بدون محدودیت موافقتامه پادمانی با آژانس کمافی‌السابق ادامه می دهد.

۲- بر اساس یک تفاهم موقت فنی دو طرفه که با قانون ایران سازگار باشد، آژانس به فعالیت‌های ضروری نظارت و راستی‌آزمایی  به مدت ۳ ماه ادامه ‌دهد.(طبق فهرست فنی پیوست)

۳- تفاهم صورت گرفته به طور پیوسته مورد بازنگری قرار خواهد گرفت تا نسبت به کارکرد آن برای هدفی که در نظر گرفته شده، اطمینان حاصل شود.

به گزارش ایرنا، مجلس شورای اسلامی ۱۱ آذرماه گذشته با تصویب قانون لغو تحریم‌ها، دولت را مکلف کرد که در صورت ادامه‌ تحریم‌های آمریکا، همکاری با آژانس را محدود کرده و گام‌های بیشتری را در خصوص کاهش تعهداتش ذیل برجام بردارد.

براساس ماده ۶، «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است بر اساس بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام، ظرف مدت ۲ ماه از تصویب این قانون، دسترسی های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی بر اساس برجام را متوقف کند.»

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم ایران نزدسازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، دوشنبه گذشته نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه ایران تحت برجام را به مدیرکل آژانس تسلیم کرد.

در همین پیوند، مدیر کل آژانس دیشب (شنبه) برای دیدار با علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و گفت‌وگو درباره آخرین تحولات در فعالیت‌های هسته‌ای ایران در چارچوب کاهش تعهدات برجامی به تهران سفر کرد. وی علاوه بر این با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم دیدار و گفت‌وگو کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.