چین خواستار بهبود روابط دوجانبه با آمریکا شد

به گزارش رویترز، وانگ یی وزیر خارجه چین روز دوشنبه در اظهاراتی گفت: اگر آمریکا و چین روابط آسیب دیده خود را ترمیم کنند، می توانند در زمینه مسائل مهم و مختلفی از جمله تغییرات آب و هوایی و شیوع ویروس کرونا همکاری داشته باشند.

وزیر خارجه چین افزود: پکن آماده مذاکره سازنده با واشنگتن است.

این در حالی است که روابط دو کشور در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ به پایین ترین سطح خود در دهه های اخیر رسیده است.

وزیر خارجه چین در ادامه از واشنگتن خواست تا تعرفه های تجاری علیه کالاهای چینی را لغو کرده و سرکوب غیرمنطقی بخش فناوری چین را متوقف کند.

به اعتقاد وزیر خارجه چین، انجام این اقدامات از سوی آمریکا، شرط های لازم و ضروری برای همکاری خواهد بود.

وزیر خارجه چین از واشنگتن خواست تا به منافع اصلی و اساسی چین احترام بگذارد و از دخالت در امور داخلی پکن خودداری کرده و دست از حمایت از نیروهای جدایی طلب برای استقلال تایوان بردارد.

وانگ یی اظهار داشت: طی سال های اخیر، ایالات متحده اساسا مذاکره دوجانبه در همه سطوح را قطع کرده است. ما آماده ارتباط قاطع و صریح با طرف آمریکایی هستیم و حاضر هستیم برای حل و فصل مشکلات و چالش ها با آمریکا مذاکره کنیم.

وی گفت و گوی تلفنی اخیر بین روسای جمهور دو کشور را یک گام مثبت ارزیابی کرده است.

این در حالی است که دولت بایدن تاکید کرده است که قصد دارد فشارها بر پکن را همچنان حفظ کند و هیچ برنامه ای برای لغو تعرفه های تجاری دولت ترامپ ندارد.

"چوی تیان کای" سفیر چین در آمریکا نیز دوشنبه در اظهاراتی گفت: چین و آمریکا باید به طور شفاف مرزهای سیاسی خود را تعریف کرده و درک دقیقی از تمایلات و انگیزه های راهبردی یکدیگر داشته باشند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.