زالی: کرونا در استان تهران همچنان افزایشی است

علیرضا زالی عصر دوشنبه در جلسه ستاد مبارزه با کرونا استان تهران گفت: میزان مراجعان سرپایی افزایش یافته و شاخص بستری ها نسبت به هفته های گذشته نیز روند صعودی داشته است.

وی اظهار داشت: در دی ماه ۲۸ هزار نفر مراجعه سرپایی داشتیم که این رقم در بهمن ماه به ۴۰ هزار نفر رسید.

 زالی با بیان اینکه میزان بستری ها در پایان بهمن ماه نسبت به مورد مشابه آن در دی ماه رشد یافته است گفت: این میزان در روزهای آغازین اسفند ماه با شیب ملایم در حال افزایش است.  

فرمانده ستاد مقابله با کرونا تهران با اشاره به اینکه جهش های ویروس کرونا با عناوینی همچون ویروس اسلواکی، کالیفرنیا، آفریقایی در دنیا وجود دارد، افزود: به جز ویروس انگلیسی شاهد دیگر جهش های کرونا نبودیم.

وی همچنین به تعیین کانون شیوع ویروس جهش یافته ویروس انگلیسی نیز اشاره کرد و گفت: نمی توان مشخص کرد که کانون شیوع ویروس جهش یافته کجاست و به صورت قطعی نقطه ای را معرفی کنیم.

زالی اضافه کرد: اما با توجه به پراکندگی مبتلایان باید گفت که در نقاط مختلف تهران مبتلایان وجود داشته و تراکنش اتفاق افتاده است که تاکنون ۳ نفر فوتی قطعی ناشی از ابتلا به ویروس جهش یافته داشتیم.

وی ضمن تاکید براینکه هیچ شواهدی از ویروس جهش یافته فنلاندی نداریم گفت: اما پیش‌تر ویروس اسلواکی قبل از آن ویروس موسوم به کالیفرنیا و قبل از آن انگلیسی و آفریقایی وجود داشته ولی تنها مورد جهش ویروس موسوم به انگلیسی در کشور مشاهده شده و شواهدی از وجود سایر جهش ها نداریم.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا تهران به طرح شهید سلیمانی نیز اشاره کرد و افزود: این طرح محله محور پیشرفت های خوبی در سطح استان تهران داشته است و امیدواریم با شتاب بیشتر در ایام نوروز انجام شود.

وی در خصوص ممنوعیت پروازهای اروپایی به تهران نیز گفت: اخیرا نامه ای به وزرای کشور و بهداشت نوشته شده تا پروازهای اروپایی به ویژه انگلستان متوقف شود که البته نظر ما تنها پروازهای اروپایی نبوده چرا که پرواز از سایر کشورها نیز نوع جهش یافته ویروس در افراد مشاهده شده این در شرایطی است که فضای زیر ساختی ترانزیت فرودگاه امام خمینی به گونه ای نیست که از ازدحام و خطر آلودگی جلوگیری شود و امکان خروج برای انتظار به بیرون از این محدوده نیز امکان پذیر نیست.

زالی خاطرنشان کرد: مخالف ورود پروازهای اروپایی حداقل تا ۲۰ روز آینده بوده و در این خصوص منتظر اجرای این کار از سوی مقامات ذیربط هستیم.

وی در خصوص افزایش ازدحام مردم در مراکز خرید شب عید نیز گفت: هنوز از ستاد ملی کرونا پروتکل روشن و شفافی در مورد بازار خرید و ترددهای نزدیک به ایام نوروز اعلام نشده، بی تردید اگر قرار است محدودیت هایی اعمال شود با توجه به این که پیش‌فروش ها در حوزه سفر و ترددها در حال انجام است.

به گفته زالی، برای جلوگیری از نارضایتی مردم باید زودتر تعیین تکلیف شود تا سرنوشت بسیاری از موارد از جمله ترددها، برگزاری آزمون ها مشخص شود که البته برخی از این موارد ملی است و باید هر چه زودتر تصمیم گیری شود.

جلسه هفتگی ستاد مبارزه با کرونا استان تهران به ریاست انوشیروان محسنی بندپی در محل استانداری برگزار شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.