نگاهی به مصوبات مهم بودجه‌ای مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه ای حقوق ورودی واردات گوشی های موبایل بالای ۶۰۰ دلار را ۱۲ درصد تعیین کردند. براساس این مصوبه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است کلیه تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند بارکد خوان و مبدل ارتباطات ثابت به سیار وارداتی و تولید داخل را در سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات سامانه‌ای(همتا) ثبت نمایند. منابع حاصله به ردیف ۱۱۰۴۱۰ جدول شماره(۵) این قانون واریز می‌شود.

حقوق ورودی واردات گوشی‌های موبایل ساخته شده خارجی بالای ششصد (۶۰۰) دلار برابر دوازده درصد( ۱۲% )تعیین می‌گردد.

بر این اساس همچنین نمایندگان مجلس در مصوبه ای دولت را مکلف کردند در واردات محصولات کشاورزی و دامی اولویت خرید خود را از شرکتهای ایرانی فعال در حوزه کشاورزی فراسرزمینی قرار دهد.

در عین حال نمایندگان مجلس در مصوبه ای مقرر کردند تعرفه آب، برق وگاز مشترکین کم مصرف و خانوارهای کم مصرف خانوارهای محروم برابر صفر تعیین شود.

"لوکس‌سواران در سال ۱۴۰۰ مالیات می‌دهند"

روز گذشته نیز نمایندگان مجلس میزان دریافت مالیات از انواع خودروهای لوکس را مشخص کردند. در بند الحاقی (۷) این تبصره آمده است:کلیه مالکین(اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی به نام خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل که در پایان سال ۱۴۰۰ مجموع ارزش آنها بیش از ده میلیارد( ۰۰۰/  ۰۰۰/  ۰۰۰/ ۱۰) ریال باشد به شرح زیر مشمول مالیات سالانه خودرو می باشند:

۱- تا مبلغ پانزده میلیارد( ۰۰۰/  ۰۰۰/  ۰۰۰/ ۱۵) ریال نسبت به مازاد ده میلیارد( ۰۰۰/  ۰۰۰/  ۰۰۰/ ۱۰) ریال یک درصد (۱%)

۲- تا مبلغ سی میلیارد( ۰۰۰/  ۰۰۰/  ۰۰۰/ ۳۰) ریال نسبت به مازاد پانزده میلیارد( ۰۰۰/  ۰۰۰/  ۰۰۰/ ۱۵) ریال دو درصد (۲%)

۳- تا مبلغ چهل و پنج میلیارد( ۰۰۰/  ۰۰۰/  ۰۰۰/ ۴۵) ریال نسبت به مازاد سی میلیارد( ۰۰۰/  ۰۰۰/  ۰۰۰/ ۳۰) ریال سه درصد (۳%)

۴- نسبت به مازاد چهل و پنج میلیارد( ۰۰۰/  ۰۰۰/  ۰۰۰/ ۴۵) ریال چهار درصد (۴%)

ماخذ محاسبه مالیات خودرو موضوع این بند قیمت روز انواع خودرو با توجه به تاریخ ساخت یا واردات آن است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تا پایان سال ۱۳۹۹ تعیین و اعلام می شود.

جریمه سنگین مالیاتی برای وکلای فراری از مالیات

گفتنی است مجلس شورای اسلامی احکام  بسیار مهمی را در خصوص اخذ مالیات همزمان با  بررسی لایحه بودجه به تصویب رسانده است. بر اساس بند ع تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه، که دیروز تصویب شد، قوه قضائیه مکلف است ظرف مدت یک‌ماه پس از ابلاغ این قانون، سامانه تنظیم قرارداد الکترونیکی بین وکیل و موکل را تکمیل کند. 

تمام افراد فعال اعم از مشاوران و وکلای عضو مراکز وکلا، و کانون‌های وکلای دادگستری موظفند قراردادهای مالی خود با موکل را در این سامانه ثبت و تنظیم نمایند. شناسه(کد) یکتای صادر شده برای هر قرارداد توسط سامانه قرارداد الکترونیک، مبنای شناسایی مشاوران، وکلا و کانون‌های وکلای دادگستری در سامانه خدمات قضائی به منظور استخراج اطلاعات مالی مندرج در قرارداد و ابطال تمبر مالیاتی خواهد بود. 

بر این اساس سازمان امور مالیاتی در صورت اثبات خلاف گویی وکیل علاوه بر پیگیری موضوع در مراجع قضائی، نسبت به اعمال جریمه مالیاتی تا سقف پنج برابر اختلاف کشف شده اقدام می‌کند.

اینفلوئنسرهای اینستاگرامی هم مشمول مالیات شدند

 بر اساس مصوبه نمایندگان مجلس، درآمدهای کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده رسانه های کاربر محور از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود.

 براساس این بند الحاقی، درآمدهای کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده رسانه های کاربر محور از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود. سازمان امور مالیاتی مکلف است ظرف دو ماه پس از لازم الاجرا شدن این بند دستورالعمل اجرایی مربوط به اخذ مالیات از درآمدهای کاربران حرفه ای رسانه های کاربر محور از محل تبلیغات را تهیه و به تائید وزیر اقتصاد و امور دارایی برساند. سازمان امور مالیاتی مکلف است لیست مودیان مالیاتی و خوداظهاری تهیه شده توسط آن ها را تهیه و در سایت سازمان در منظر عموم قرار دهد. 

حذف معافیت مالیات ارزش افزوده مناطق آزاد

اما یکی دیگر از مصوبات بسیار مهم مجلس حذف معافیت مالیات ارزش افزوده مناطق آزاد بود. هرچند دبیر شواری عالی مناطق آزاد در خصوص لغو مصوبه اولیه کمیسیون تلفیق با رئیس مجلس مکاتبه ای انجام داد اما در نهایت این حکم نیز به تصویب صحن علنی مجلس رسید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.