درخواست تازه نتانیاهو از بایدن

سایت عبری زبان "والا" در گزارشی اعلام کرد، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا درخواست کرده تحریم‌هایی را که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیش از او علیه برخی مسؤولان دیوان کیفری بین‌الملل اعمال کرده بود، لغو نکند و آنها باقی بمانند.

در این گزارش برخی مسؤولان اسرائیلی ابراز نگرانی کردند که لغو تحریم‌های آمریکا از مسؤولان ارشد دیوان کیفری بین‌الملل از جمله فاتو بنسودا، دادستان قبلی این دادگاه به تلاش‌های اسرائیل در راستای جلوگیری از آغاز تحقیقی درباره جنایات جنگی‌اش در کرانه باختری و نوار غزه ضربه بزند.

این مسؤولان اسرائیلی بر این باورند که بنسودا چنین اقدامی از سوی دولت جدید آمریکا را به منزله موافقت واشنگتن با آغاز تحقیقی درباره جنایات اسرائیل قلمداد خواهد کرد.

در این گزارش بر نگرانی‌های رژیم صهیونیستی درباره آغاز این تحقیق که احتمالا به صدور حکم‌های بازداشتی برای برخی افسران و مسؤولان عالی رتبه اسرائیلی و تقویت فعالیت‌های کمپین تحریم این رژیم منجر می‌شود، تاکید شد.

رژیم صهیونیستی در دوره گذشته با سفر به ده‌ها کشور جهان از سران آنها خواسته بود در نامه‌ای محرمانه خطاب به بنسودا از او بخواهند از آغاز تحقیق درباره جنایات جنگی این رژیم منصرف شود.

ترامپ سپتامبر گذشته با صدور حکمی در حق برخی مسؤولان دیوان کیفری بین‌الملل آنها را به دلیل تحقیق درباره جنایات جنگی احتمالی انجام شده در افغانستان، مورد تحریم‌هایی قرار داد.

این سایت عبری زبان گزارش داد، پس از تصمیم دیوان کیفری بین‌الملل برای اجرای قوانین خود در اراضی فلسطینی، این مساله در مذاکرات میان مسؤولان ارشد آمریکا و رژیم صهیونیستی مطرح شد.

مسؤولان اسرائیلی در مذاکرات با همتایان آمریکایی خود اظهار کردند، حتی اگر دولت بایدن موافق تحریم‌های اعمال شده از سوی ترامپ بر دادگاه لاهه نیست، دولت جدید می‌تواند از آنها به عنوان ابزار فشاری بر بنسودا، دادستان قبلی و کریم خان، دادستان جدید این دادگاه که از ژوئن آتی کار خود را آغاز خواهد کرد، استفاده کند تا او را از آغاز تحقیق علیه برخی نیروهای آمریکایی در جنگ افغانستان و یا علیه برخی مسؤولان اسرائیلی منصرف کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.