مالکان اجاره 1400 را اجرایی کردند

فرارسیدن سال نو در بازار اجاره

کدخبر: ۳۹۵۳۵۳
اقتصادنیوز: برخی از مالکان، پیش از آغاز سال 1400 به استقبال اجاره بهای سال جدید رفته و املاک خود را بر اساس پیش بینی که از اجاره بها در سال آینده دارند، نرخ گذاری می کنند. این مالکان ریسک زیان یک تا دو ماه خانه خالی را می پذیرند تا بر اساس قیمت های جدید املاک خود را اجاره بدهند.
فرارسیدن سال نو در بازار اجاره

به گزارش اقتصادنیوز ، مستاجران این روزها با افزایش های لحظه ای مواجه هستند. همان طور که از قیمت لبنیات ، مرغ و گوشت می توانید شگفت زده شوید، برخی از مالکان نیز بر اساس بالا و پایین رفتن قیمت کالاهای روزانه، املاک خود را نرخ گذاری و مستاجران را غافلگیر می کنند.

این درحالی است که بازار مسکن این روزها در شرایط آرامی به سر می برد و انتظار می رود بازار اجاره هم نشانی از این آرامش داشته باشد.

یک مشاوراملاک دلیل ادامه افزایش قیمت در بازار اجاره را تاخیر یک ساله افزایش قیمت ها بر بازار اجاره می داند و می گوید: برخی از مالکان نیز که با اجاره ماهیانه، بخشی از هزینه های زندگی خود را تامین می کنند، بر اساس افزایش هزینه های زندگی نرخ اجاره را نیز تغییر می دهند. به طور مثال هر کیلو مرغ را که تا دو روز پیش 18 هزار تومان خریداری می کرده، امروز مجبور است کیلویی 25 هزار تومان بخرد؛ در نتیجه به همان میزان که هزینه های جاری اش افزوده شده، به اجاره خانه ملک اش اضافه می کند.

او با اشاره به این که بیشتر مستاجران در سالی که گذشت تمایل به تمدید قرار دادهایشان داشتند گفت : بسیاری از مالکان بیش از 25 درصد افزایش نرخ اجاره داده اند و گاهی نیز این افزایش به بیش از 50 درصد هم رسیده است؛ اما با وجود میزان نامتعارف افزایش ها، باز هم مستاجران تمایل به تمدید اجاره بها داشته اند.

تجربه یک مستاجر از بازار اجاره ماه پایانی سال هم نشان می دهد که برخی از مالکان در این ماه، بر اساس نرخ های احتمالی سال 1400 نرخ اجاره بها را تعیین می کنند. براساس روایت این مستاجر ، آپارتمانی در منطقه 22 که در اواخر بهمن ماه به قیمت 350 میلیون رهن کامل پیشنهاد شده بود، پس از گذشت یک هفته به نرخ 420 میلیون افزایش قیمت داشته که مالک دلیل این افزایش ناگهانی را نزدیک شدن به سال جدید عنوان کرده است.

در جدول زیر نرخ اجاره بهای آپارتمان های تا 50 متر در مناطق 11،12 و 6 آورده شده، برخی از آپارتمان ها در محلات مرکزی به دلیل قرار داشتن در طبقه زیر همکف ، قیمت های مناسبی دارند .

600

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید