علت افزایش قیمت خودروهای وارداتی

با ارزیابی بازار می توان گفت بازار مونتاژی ها خلاف جهت نرخ دلار در حال حرکت هستند. در حالی که انتظار می رفت با حرکت نزولی قیمت دلار  ارزش خودروها مونتاژی هم همراستا با این متغیر کاهش یابد اما قیمت در این بازار چنین نبوده و خودروها بین ۵ تا ۷۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته اند.

براساس ارزیابی صورت گرفته در میان برخی از خودروهای مونتاژی رصد شده کمترین نرخ قیمت به خودرو جک G۴ اختصاص داشته و بالاترین قیمت نیز به مزدا ۳ رسیده است. جک G۴  این هفته در بازار با قیمت ۳۳۵ میلیون تومان معامله شد و مزدا ۳ هم با توجه به رنگ با قیمت ۹۰۰ تا ۹۱۰ میلیون تومان در بازار قیمت گذاری شد.

 دلایل افزایش قیمت وارداتی ها

اما سوال مطرح شده این است که چه عواملی موجب شده تا بازار خودروهای مونتاژی که پس از تغییر و تحولات کاخ سفید  وپایان کار دونالد ترامپ،  افت قیمت داشتند تغییر روند دهند و قیمت آنها در بازار صعودی شود. با ارزیابی بازار می توان گفت مونتاژی ها در دو هفته اخیر رشدی ۵تا ۷۲ میلیون تومان در بازار داشته اند.

 به گفته کارشناسان اقتصادی در دی ماه  شاهد برگشت انتظارات با لیدری بازار مسکن بودیم، گزارش های رسمی هم نشان می دهد که در این دوره قیمت در بازار مسکن تا حدودی تعدیل شد. در بهمن ماه نیز نرخ تورم ماهانه و افزایش نرخ دلار این برگشت انتظار را تایید کرد. در واقع انتظارات مثبت شکل گرفته از نیمه آبان در دو ماه ابتدایی زمستان تقویت نشد و حتی برخی مواقع شاهد تضعیف آن نیز بوده ایم. طبعا تحت تاثیر این اتفاق بازارهای دیگر هم که ظرفیت سرمایه ای بودن دارند تاثیر گرفته اند.  

اما از دیگر عواملی که می توان رشد قیمت مونتاژی ها را به آن نسبت داد یک نظر تقریبا مشترک میان فعالان این بازار وجود دارد و آن هم به رشد تقاضا در آخرین ماه سال باز می گردد. در این خصوص فربد زاوه یکی از کارشناسان خودرو با اشاره به اینکه روند افزایش قیمت در شرایط کنونی چندان به نرخ دلار ارتباطی ندارد می گوید: آنچه در بازار خودروهای مونتاژی رخ داده صنفی است؛ چرا که با نزدیک شدن به روزهای پایان سال خریداران به بازار آمده اند و این امر موجب شده تا شاهد رشد قیمت در بازار باشیم.

 

مشروح این گزارش را در اقتصاد نیوز با تیتر «قیمت دلار ارزان شد؛ خودروهای مونتاژی ها گران+ جدول» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.