مرور ادعاهای مضحک ترامپ یک سال پس از شیوع کرونا

برخی رسانه‌های آمریکایی در سالگرد شیوع ویروس کرونا در این کشور به بازخوانی ادعاهای مضحک ترامپ درباره کرونا پرداختند.

برخی رسانه‌های آمریکایی بامداد امروز (جمعه به وقت محلی) اولین ادعا‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا درباره شیوع ویروس کرونا در کشورش که یک سال از آن گذشته را یاد‌آوری کرده و در توصیف این ادعا‌ها الفاظی کنایه‌آمیز را بکار برده‌اند.

روزنامه «هافینگتون پست» نوشت: آمریکا روز جمعه شاهد سالروز غم‌انگیز یک رویداد بود. دقیقاً ۱۲ ماه پیش دونالد ترامپ گفت که دولتش در مهار کرونا «عملکرد بسیار خوبی» داشته و ۱۵ مورد مبتلا در کشورش بلافاصله «به صفر نزدیک می‌شود».

وی همچنین روز بعد از این اظهارات گفت که کرونا «مانند معجزه ناپدیده خواهد شد».

روزنامه «نیویورک دیلی نیوز» روز دوشنبه بعد از اینکه آمار تلفات کرونایی آمریکا از ۵۰۰ هزار نفر فراتر رفت از این ادعای ترامپ برای تیتر روی جلد خود استفاده کرد و با لحنی کنایه‌آمیز نوشت: «بسیار دورتر از صفر».

این در حالی است که ترامپ هفته‌ها قبل از اینکه ادعا کند که ویروس کرونا ناپدید خواهد شد، به «باب وودوارد» خبرنگار مطرح روزنامه واشنگتن پست گفته بود که می‌دانسته این ویروس بسیار خطرناک‌تر از اطلاع‌رسانی‌هاست.

ترامپ هفتم فوریه در گفت‌وگو با وودوارد این ویروس کرونا را کشنده توصیف کرده بود.

طبق جدیدترین آمار دانشگاه «جانز هاپکینز»، در ۲۴ ساعت گذشته با مرگ دست‌کم دو هزار و ۱۵۱ مورد جدید، شمار قربانیان کروناویروس در ایالات متحده ۵۱۰ هزار و ۴۵۸ نفر افزایش یافت.

این آمار نشان می‌دهد در ۲۴ ساعت گذشته، با ابتلای دست‌کم ۷۱ هزار و ۴۱ مورد جدید، مجموع مبتلایان به کروناویروس در ایالات متحده آمریکا به ۲۸ میلیون و ۴۸۶ هزار و ۱۱۸ نفر رسید.

وضعیت شیوع کرونا در ایالات مختلف در آمریکا نگرانی‌هایی را در میان مقام‌های بهداشت این کشور برانگیخته است و اخیراً  «آنتونی فائوچی» مدیر موسسه ملی بیماری‌های عفونی و آلرژی تصریح کرد که همه‌گیری ویروس کرونا شرایط وحشتناکی را در این کشور ایجاد کرده است.

وی طی مصاحبه با رویترز، مجادلات و شکاف‌های سیاسی طی یک سال گذشته در این کشور را یکی از دلایل تلفات ۵۰۰ هزار نفری همه‌گیری کرونا در آمریکا دانست.

نتایج یک تحقیق جدید نیز نشان می‌دهد که از طرف دیگر شمار مبتلایان نوع انگلیسی ویروس کرونا هر ۱۰ روز یکبار در آمریکا دو برابر می‌شود که خطر افزایش تعداد قربانیان در این کشور کرونازده را به دنبال دارد.

دو شرکت آمریکایی «فایزر» و «مُدرنا» تأییدیه واکسن‌های ضد کرونایی خود را دریافت و میلیون‌ها دوز از آنها را در سراسر ایالات متحده و کشور‌های دیگر از جمله انگلیس توزیع کرده‌اند.

با اینحال، بر اساس گزارش‌هایی که در سامانه فدرال «گزارش عوارض جانبی واکسن» در آمریکا ثبت شده، حدود ۶۰ نفر در این کشور بعد از دریافت یکی از واکسن‌های «فایزر» یا «مدرنا» جان باخته‌اند و صدها نفر دچار عوارض بعضاً تهدیدکننده حیات شده‌اند.

انتهای پیام/م

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.