مشاهده فلامینگوی کوچک برای نخستین بار در این استان

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان قم گفت: برای نخستین بار در قم فلامینگوی کوچک در تالاب مره مشاهده شد که این یک رکورد کم نظیر در کشور است.

محمدرضا عابدی مقدم امروز در گفت وگو با خبرنگاران گفت: در سال‌های گذشته با ارتقاء سطح حفاظتی تالاب مره به «منطقه شکار ممنوع» و آبگیری مناسب این تالاب، مهاجرت پرندگان به این زیستگاه ارزشمند افزایش چشمگیری داشته است.

وی با بیان اینکه تا کنون ۹۵ گونه پرنده در تالاب های استان قم مشاهده و رصد شده است، خاطرنشان کرد: برای نخستین بار در قم، پرنده کمیاب «فلامینگوی کوچک» توسط دو نفر از دوستداران طبیعت آقایان رحیمی و اکبری در تالاب مره مشاهده شد که این یک رکورد کم نظیر در کشور است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست قم در ادامه افزود: بر اساس اعلام کمیته ثبت پرندگان ایران، فلامینگوی کوچک به غیر از سال گذشته در تالاب شادگان خوزستان، آخرین بار ۱۱۶ سال پیش در تالاب های سیستان و بلوچستان مشاهده شده و این پرنده مهاجر یک گونه جدید برای قم و سومین ثبت این گونه در ایران است.

وی در پایان بر ضرورت تأمین حقابه‌های زیست محیطی تالاب‌ها و رودخانه‌های استان قم تأکید کرد و گفت: تالاب‌های قم در کریدور مهاجرتی پرندگان قرار گرفته و تأمین حقابه تالاب های قم، علاوه بر مقابله مؤثر با پدیده گرد و غبار در مرکز کشور، موجب بهبود وضعیت و حفاظت هرچه بهتر از این زیستگاههای طبیعی می‌شود.

«فلامینگوی کوچک» با قد حدود ۸۵ سانتیمتر و منقار تیره و گردن و زیر دم صورتی به عنوان گونه متمایز از فلامینگوی بزرگ (با قد ۱۳۰ سانتیمتر) محسوب می شود.

«تالاب مره» یکی از تالاب های ارزشمند استان قم است که در کویر مرکزی کشور و در کیلومتر ۵۰ جاده قم ـ گرمسار واقع شده‌ و بیش از ۳۳ هزار هکتار وسعت دارد. این تالاب ارزشمند که دارای گونه های غنی گیاهی و جانوری است، از سال ۱۳۹۸ به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.