ارسال محموله تازه واکسن‌های روسی به مقصد تهران

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه اعلام کرد: سومین محموله از واکسن "اسپوتنیک وی" به میزان ۲۰۰ هزار دوز امروز (پنجشنبه) از مسکو به ایران ارسال شد.

جلالی هنگام ارسال این محموله گفت: سومین محموله واکسن کرونا روسی "اسپوتنیک وی" که شامل ۲۰۰ هزار دوز است روز چهارشنبه تحویل سفارت ایران و امروز با پرواز شرکت ماهان به تهران ارسال شد.

 وی یادآور شد که محموله های اول و دوم ۱۶ و ۳۰ بهمن به میزان ۱۲۰ هزار دوز به ایران ارسال و بر اساس قرارداد امضا شده بین وزارت بهداشت ایران و صندوق سرمایه گذاری های مستقیم روسیه صدها هزار  دوز دیگر از واکسن «اسپوتنیک وی» به تدریج به ایران ارسال می شود.   

بارگیری محموله تازه واکسن‌های روسی به مقصد تهران

وی اظهار داشت : بزودی  خط تولید مشترک واکسن اسپوتنیک وی در تهران راه اندازی خواهد شد و ایران نه تنها نیاز داخلی بلکه واکسن مورد نیاز کشورهای همسایه را نیز تامین خواهد کرد.

واکسیناسیون شهروندان جمهوری اسلانمی ایران برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید۱۹ با واکسن "اسپوتنیک وی" از روسیه ۲۱ بهمن آغاز شده است.

محبوبیت روز افزون اسپوتنیک وی

 در حال حاضر ۳۸ کشور در جهان واکسن اسپوتنیک وی را تایید کرده اند که در میان آنها مجارستان، یک کشور عضو اتحادیه اروپا نیز وجود دارد که نمی خواست برای این کار منتظر تاییدیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا (EMA) بماند.

هفته گذشته واکسن کرونا روسی در مصر، قرقیزستان، هندوراس، گواتمالا و جمهوری مولداوی تأیید شد. نخستین محموله های این واکسن به مکزیک و صربستان رسید و اولین دوزها در پاراگوئه تزریق شد.

همچنین دولت جمهوری چک اعلام کرد که در مورد تحویل واکسن روسی با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری این کشور رایزنی کرده است. این واکسن به ویژه در کشورهای کمتر توسعه یافته محبوبیت ویژه ای دارد، زیرا هر دو دوز آن کمتر از ۲۰ دلار است و می توان آن را در یخچال نگهداری کرد.

بارگیری محموله تازه واکسن‌های روسی به مقصد تهران

اخیرا یک مطالعه در مجله تخصصی «لنست» (The Lancet) نیز تأیید کرد که واکسن اسپوتنیک وی بسیار موثر و بی خطر است.  

روسیه اولین کشوری بود که واکسن ضد ویروس کووید-۱۹ را یازدهم آگوست ۲۰۲۰ (۲۱ مرداد) به ثبت رساند. مرکز تحقیقات ملی همه گیر شناسی و میکروب شناسی «گامالیا» وابسته به وزارت بهداشت روسیه، این واکسن را تولید کرد. اسپوتنیک وی، واکسنی که بر پایه ناقل انسانی ساخته شده است و دو مرحله ای بودن آن در دو دُز تکمیل می شود.

سازمان غذا و دارو ایران بعد از سفر محمد جواد ظریف به مسکو مجوز اضطراری استفاده از واکسن اسپوتنیک وی را که محصول شرکت گامالیای روسیه است،  صادر کرد و در پی آن ۱۶ بهمن اولین محموله این واکسن به تعداد ۲۰ هزار دوز برای واکسیناسیون ۱۰ هزار نفر (هر نفر دو دوز) وارد کشور و با استفاده از این محموله، ۲۱ بهمن آغاز واکسیناسیون کرونا در ایران با اولویت کارکنان بخش های آی سی یو اعلام شد.

دومین محموله این واکسن نیز ۲۴ بهمن به تعداد ۱۰۰ هزار دوز وارد کشور شد، تا سعید نمکی، آغاز واکسیناسیون ۱۰۰ هزار نفر دیگر از کادر درمان را اعلام کند.

 موسسه تحقیقات ملی اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی گامالیا روسیه و متعاقب آن دکتر الکساندر گینتسبورگ، مدیر مرکز تحقیقات گامالیا در وزارت بهداشت روسیه که این واکسن را تولید کرده است، اعلام کرد:  فاصله بین تجویز دوز اول و دوم دوز واکسن اسپوتنیک وی  بین سه هفته تا دو ماه  خواهد بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.