خودداری پارلمان اروپا از تصویب معامله تجاری اتحادیه اروپا و بریتانیا

اتحادیه اروپا ضمن متهم کردن بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس، به تکرار نقض قوانین بین‌المللی در رابطه با ایرلند شمالی، تصمیم اخیر لندن را «یک‌جانبه و ناقض توافق برگزیت» دانست.

پیش از این قرار بود رهبران پارلمان اروپا در نشست روز پنج‌شنبه خود تاریخ رای‌گیری برای تصویب توافق تجاری اتحادیه اروپا و بریتانیا را تعیین کنند.

گزارش‌ها حاکی است که لندن در تصمیمی «یک‌جانبه» مهلت کنترل واردات محصولات غذایی به ایرلند شمالی را تا پایان سپتامبر ۲۰۲۱ تمدید کرده است.

این در حالی است که بر اساس توافق برگزیت هر تصمیمی در این زمینه باید با موافقت اتحادیه اروپا اتخاذ شود.

پس از نزدیک به یک سال کشمکش، بریتانیا و اتحادیه اروپا سرانجام روز ۲۴ دسامبر (۴ دی) به توافقی تاریخی در زمینه مقررات حاکم بر روابط بین خود پس از خروج بریتانیا از این اتحادیه، موسوم به برگزیت، دست یافتند.

دولت بریتانیا پیشتر در پاییز ۱۳۹۸ با عقب‌نشینی در مورد نحوه مدیریت مرزهای ناحیه ایرلند شمالی با جمهوری ایرلند، یک گام به توافق برگزیت نزدیک‌تر شده بود.

اما اواخر تابستان امسال، لندن بار دیگر از طرح پیش‌نویس قانونی جدید در رابطه با مقررات تجاری در ایرلند شمالی رونمایی کرد که خشم سران اتحادیه اروپا را برانگیخت.

حالا، برخی نمایندگان ارشد پارلمان اروپا تهدید کرده‌اند که چنانچه بریتانیا از اجرای طرح اخیر خود صرف‌نظر نکند، تصویب توافق تجاری که در آستانه سال نو میلادی به‌طور موقت تایید شده بود، ملغی خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.