سیدحسن خمینی: هیچ چیزی واجب تر از برگزاری انتخابات پرشور نیست

حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی عصر روز چهارشنبه در دیدار با دبیرکل و جمعی از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها در حرم مطهر امام خمینی، با بیان اینکه انتخابات بحث مهمی در کشور است، گفت: باید بسیار به این موضوع فکر کنیم که آیا نفع کشور در حاکمیت یکدست است یا اینکه به نفع کشور است که حاکمیت یکدست نباشد و چند صدایی حاکم باشد. تلقی من این است که در شرایط موجود هر یکدست شدنی در حاکمیت به ضرر کشور است و چندصدایی برای ما یک فرصت است. 

یادگار امام با بیان اینکه اعتیاد، فحشا و طلاق معلول اصلی بیکاری است، اظهار کرد: اگر شغل درست کنیم همه اینها حل می شود والّا پول دادن به صورت صدقه ای خاصیتی ندارد. اشتغال، نیازمند سرمایه گذاری است و سرمایه گذاری امنیت می خواهد. پس باید فضا را امن کنیم که سرمایه گذاری انجام شده و کارها حل شود. آن گاه دست گروه های ناتوان را طبیعتا باید با کمک نهادهای اجتماعی گرفت. گاهی هم خود دولت دست آنها را می گیرد و یا مشوق هایی می گذارد که افراد به بقیه کمک کنند.

باید مشکل کشورمان در عرصه جهانی را عزت مندانه حل کنیم

وی با تأکید بر اینکه بدون شعاردادن و تعارف بگویم که باید مشکل کشورمان در عرصه جهانی را عزت مندانه حل کنیم، اظهار داشت: به همان اندازه که رفاه برای یک ملت لازم هست، عزت هم لازم است. یعنی ملتی که عزت نداشته باشد همان مقدار در رنج است که رفاه و معیشت نداشته باشد. ممکن است الآن یک دردی آنقدر شدید است که مردم بخواهند اول آن را حل کنیم ولی به محض اینکه از آن مشکل عبور کردند آن وقت می فهمند چه چیزی را از دست داده اند. عزت، امنیت و رفاه در عرض هم برای یک جامعه لازم است و مردم به آنها نیاز دارند.

سیدحسن خمینی ادامه داد: اگر همه جریانات داخلی با هم باشیم قدرت ما خیلی بیشتر است و باید بدانیم که از مشکلی که با سلطه گران داریم می توانیم و باید با عزت عبور کنیم.

هیچ چیزی واجب تر از برگزاری یک انتخابات پرشور نیست

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز با توجه به پایین آمدن سرمایه اجتماعی، هیچ چیزی واجب تر از برگزاری یک انتخابات پرشور نیست. یعنی من فکر نمی کنم ما بتوانیم از مشکلات بزرگی که پیش رو داریم بدون اعتماد کلان مردم و همدلی و همراهی آنان عبور کنیم؛ اگر هم بشود، هزینه سنگینی دارد. هیچ عاملی به اندازه اینکه یک همدلی، همراهی، وفاق و موج اجتماعی بیاید، نمی تواند راهگشا باشد. البته باید همه طبقات به صحنه بیایند.

یادگار امام با بیان اینکه دولتی که یک طبقه اجتماعی را نمایندگی کند با مقاومت دهک ها و طبقات دیگر مواجه می شود، تصریح کرد: دولت فقرا با مقاومت اغنیاء و یا دولت اغنیاء با مقاومت فقرا روبرو است. یکی از قدرتمندترین کارهای انقلاب این است که در همه دهک های اجتماعی، دهک های منزلت اجتماعی و دهک های جمعیتی بالای ۸۰ درصد طرفدار داشته است. انقلاب ایران انقلاب کارگری نیست. یعنی انقلاب در میان ثروتمندان و بازاریان به همان اندازه مدافع داشت که در میان کارگران و فقرا داشت. چون دین پشتوانه آن انقلاب بود و به همین دلیل از همه بحران ها عبور کرده و میزان کسانی که همدلی کرده اند از کسانی که مشکل ایجاد کرده اند بیشتر بوده است.

همه باید نماینده ای در انتخابات داشته باشند

وی افزود: الآن هرکسی باید تلاش کند که انتخاباتی با موج اجتماعی و دولتی نماینده همه طبقات برای ایجاد دوباره سرمایه اجتماعی بیاید. اولین لازمه آن عملکرد درست متصدیان و ناظران انتخابات است و البته عوامل دیگر هم هست.خدای نکرده اگر نظم اجتماعی فرو بریزد فقط یک گروه و یا گروه دیگر آسیب نمی بینند. طبیعتا ما که علاقه مند به انقلاب هستیم و پشت سر ما عظمتی است که از آن پاسداری و به آن افتخار می کنیم در این مسأله بیشتر ناراحت می شویم. 

سیدحسن خمینی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت برگزاری انتخابات پرشور و با مشاکرت عمومی بالا گفت: من معتقدم رهبر انقلاب واقعا این را قبول دارند که شرط عبور از هر بحرانی با رأی، مشارکت و حضور مردم است و هیچ راهی جز این نداریم. واقعا فکر نمی کنم کسی بتواند فرض بگیرد که راهی جز این وجود دارد. واقعا اینکه بعدا چه کسی از صندوق در می آید و مردم به چه کسی رأی می دهند در درجه دوم اهمیت است. باید از همه دفاع کنید؛ حتی کسانی که آنها را دوست ندارید و یا حتی ممکن است در دوره ای به آنها انتقاد داشته اید. از حضور آنها هم دفاع کنید؛ همه باید نماینده ای در انتخابات داشته باشند و بتوانند کسب رأی کنند و مردم باید حس کنند کسی در میان کاندیداها هست که می تواند آنها را نمایندگی کند.

سیدحسن خمینی با بیان اینکه باید انتخابات را جایگاهی برای بازسازی سرمایه اجتماعی بدانیم، تصریح کرد: به نظر من شخصیت امام امّهات و غیر امّهاتی دارد. حواستان باشد کلیاتی که از امام یاد گرفته ایم را از دست ندهیم؛ اینها ذخایر بزرگی است و در تاریخ ایران کمتر رهبری آمده که اینها را برای مردم ودیعه بگذارد. این همه با هم بودن و همه چیز به اتکای مردم بودن و این انسجام داشتن و نقش دین را وارد عرصه تصمیمات ملی کردن مانند نخ تسبیح همه را به هم پیوند می دهد، چیزهای مهمی در جامعه ما است و در طول تاریخ هم نظیر آن نیست.

یادگار امام با تأکید بر اینکه امام سرمایه بزرگی برای کشور است، اظهار داشت: اگر این سرمایه را از شما بگیرند بی هویت می شوید. هویت اتصال به یک قدرت، توان و اندیشه ای که هنوز هم در مسائل اختلافی جامعه مورد اتکا است.

وی گفت: ادای دین به ایران، اسلام، تشیع، امام زمان(عج)، امام، خودمان و فرزندانمان این است که بدانیم که هیچ چیزی مثل انتخابات نیست و در این راه تلاش کنیم تا بتوانیم مردم را در جایی جمع کنیم؛ باید در این زمینه کوشش کنیم. البته طبیعتا ما بخشی از علت هستیم و علت های دیگری هم هست. ما به قدر توان سعی می کنیم و ان شاء الله که بقیه هم بشود. بخشی از آن ما هستیم و بخشی در حوزه اختیار ما نیست و بقیه باید کمک کنند و یا حداقل مانع نشوند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.