حمله ملخ‌ها به کشور از هفته آینده

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با توجه به مساعدشدن شرایط باد و دمایی از اواخر هفته جاری احتمال هجوم شدید موج اول ملخ صحرایی از شبه جزیره عربستان به استان‌های جنوبی ایران هستیم.

سعید معین اظهار کرد: هر ساله از اوایل بهمن ماه شاهد حمله ملخ صحرایی بودیم که باید با دو تا سه نسل مبارزه انجام می‌شد اما امسال به دلیل شرایط آب و هوایی این موضوع به تعویق افتاد و تنها با یک نسل ملخ صحرایی مبارزه خواهیم کرد.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور اظهارداشت: با وجود برآوردهای پیشین، به دلیل تاخیر هجوم ملخ صحرایی و ورود آنها از اواسط اسفندماه سطح مبارزه ما بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار هکتار خواهد بود.

وی ضمن اعلام آمادگی برای مبارزه با ملخ صحرایی در استان های جنوبی کشور تصریح کرد: به نظر می‌رسد امسال استان‌های هرمزگان، بوشهر، بخشی از خوزستان و جنوب استان فارس خط اصلی حمله ملخ‌های صحرایی باشند که هشدارهای لازم به جهاد کشاورزی استان های مربوط داده شده است.

معین با اشاره به اینکه امسال در آبان و آذرماه شاهد دو حمله ملخ صحرایی به ایران بودیم، گفت: در پی هجوم قبلی دستجات ملخ صحرایی از کویت، هند و پاکستان سرازیر شدند که عملیات مبارزه با آفت ملخ صحرایی در سطح ۲۱۹ هکتار استان های هرمزگان و بوشهر انجام شد.

به گفته وی، اکنون ۱۵ میلیارد تومان اعتبار از مصوبه سال گذشته تخصیص یافته که بخش عمده آن به شکل اوراق و بخشی به شکل هزینه ای در اختیار استان ها برای خرید سم، سمپاش، ادوات و تعمیرات قرار گرفته است.

هجوم ملخ صحرایی به کشور از اواخر هفته

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور افزود: برای سال آینده نیز مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با ملخ صحرایی مورد نیاز است که با درخواست وزیر جهاد کشاورزی و دستور معاون اول ریاست جمهوری، سازمان برنامه و بودجه با مبلغ  ۱۰۰ میلیارد تومان در نیمه دوم فروردین ماه و ۱۰۰ میلیارد دیگر هم در اردیبهشت ماه موافقت کرده است که بخش عمده این اعتبار صرف خرید سم خواهد شد.

وی  با اشاره به اینکه این اعتبارات مذکور از محل ستاد بحران تامین می شود، اضافه کرد: بخشی از این اعتبار نیز صرف خرید سمپاش، ادوات ، ماشین آلات و خودروهای صحرایی می شود.

پیش از این نیز پیش بینی شده بود که به دلیل تغییر دما موج بعدی هجوم ملخ‌های صحرایی به ایران از نیمه دوم اسفندماه باشد زیرا  امسال عربستان به لحاظ شرایط دما، خنک تر از معمول بود و از این رو سیکل زندگی، مراحل رشد و حرکت ملخ های صحرایی به تاخیر افتاد.

در حال حاضر ۱۲۰ دستگاه سمپاش ULV در جنوب کشور داریم که  در روز بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هکتار عملیات سمپاشی انجام می دهند.

همچنین  در سال ۹۸ هجوم ملخ صحرایی توسط دیده بانی سازمان حفظ نباتات کشور در استان‌های جنوبی کشور ثبت شد و نزدیک به یک میلیون هکتار تحت مبارزه قرار گرفت.

در ۳۰ بهمن سال ۹۷ مبارزه با ملخ صحرایی در سطح ۷۵۰ هزار هکتار از ۹ استان شامل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان، بوشهر، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، ایلام و خراسان جنوبی عملیاتی شد.

ملخ‌های صحرایی در مسیر حرکت خود با تغذیه از سبزینه‌های مختلف جنگل‌ها، باغ‌های میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می‌برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه مورد هجوم می‌شوند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.