گفت‌وگوی اردوغان و مرکل درباره بحران پناهجویان

رئیس جمهور ترکیه و صدر اعظم آلمان در یک تماس تصویری در زمینه آخرین تحولات منطقه در شرق مدیترانه و بحران پناهجویان سوری به تبادل نظر پرداختند.

رئیس جمهور ترکیه در یک گفت‌وگوی مجازی با صدر اعظم آلمان در مورد روابط دو جانبه و آخرین تحولات منطقه  به تبادل نظر پرداخت.

به نوشته وبگاه «احوال» بر اساس بیانیه رسمی دفتر ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان روز جمعه در تماس تصویری با «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان مجددا بر لزوم حمایت اتحادیه اروپا از پناهندگان سوریه تاکید کرد.

اردوغان بارها تهدید کرده که مرزهای اروپایی کشورش را بر روی نزدیک به چهار میلیون پناهنده سوری ساکن ترکیه باز می‌کند. ترکیه سال گذشته به طور مختصر این کار را انجام داد.

اردوغان و مرکل همچنین درباره تنش در شرق  دریای مدیترانه و اژه، مکانی‌ که  ترکیه همچنان با یونان و قبرس بر سر مرزهای دریایی و دسترسی به ذخایر گاز طبیعی اختلاف دارد، گفت‌وگو کردند.

اتحادیه اروپا اخیرا تحریم‌هایی را علیه نهادهای ترکیه که در فعالیت‌های حفاری در آبهای مورد اختلاف قرار دارند، اعمال کرد. این در حالی است که اردوغان گفته ترکیه همچنان به مواضع سازنده خود در مورد شرق مدیترانه و اژه ادامه می‌دهد.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز جمعه در بیانیه‌ای از تصمیم ترکیه برای بازکردن مرزهای خود برای پناهجویان به سمت اروپا انتقاد و تاکید کردند که تصمیم آنکارا برای باز کردن مرزهای خود با یونان نادیده گرفتن توافق مهاجران در سال ۲۰۱۶ با این اتحادیه است. وزرای خارجه اتحادیه اروپا که در  شهر «زاگرب» دور هم جمع شده بودند در بیانه خود اعلام کردند که این تصمیم آنکارا غیرقابل قبول است و استفاده از آن برای فشار سیاسی محکوم است. وزرای خارجه اروپایی همچنین نگرانی عمیق خود را درباره اوضاع مرزی یونان-ترکیه اعلام و استفاده ابزاری از پناهجویان برای اهداف سیاسی را رد کردند. 

به دنبال عدم حمایت اتحادیه اروپا از تجاوز ترکیه در ادلب در سوریه، دولت آنکارا تهدید خود مبنی بر بازکردن مرزهای خود به روی پناهجویان آواره به سمت اروپا را عملی کرد. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.