پیش بینی بورس امروز شنبه 18 اسفند

دیروز شاخص کل بورس ۵ هزار و ۸۶۰ واحد صعود کرد و به رقم یک میلیون و ۱۷۵ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز ۹۲ واحد پائین آمد و در رقم ۴۳۰ هزار و ۸۵۱ واحد ایستاد. شاخص کل فرابورس نیز  ۴۰ واحد رشد کرد و به رقم ۱۶ هزار و ۹۴۵ واحد رسید.

اولین نشانه مثبت کاهش مازاد عرضه بازار است. دیروز بورس با مازاد عرضه ۳ هزار و ۶۸۵ میلیارد تومانی بسته شد که ۳۷۱ میلیارد تومان کمتر از رقم مازاد عرضه روز شنبه است و افت ۹ درصدی داشت. نشانه دوم رشد ارزش معاملات بازار است که نشان دهنده افزایش نقدشوندگی بازار است. دیروز  ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۲۱ هزار و ۷۹۹ میلیارد تومان بالغ شد که نسبت به روز ‌شنبه ۱۰ درصد افزایش یافته است. 

ارزش معاملات خرد نیز ۷۳ درصد افزایش یافت و به رقم ۵ هزار و ۶۹ میلیارد تومان رسید.  سومین نشانه مثبت معاملات دیروز تبعیت حقیقی‌ها از تقاضای حقوقی‌هاست. در معاملات اغلب نمادهای شاخص‌ساز پس از رشد تقاضای حقوقی‌ها، تقاضای حقیقی‌ها نیز افزایش یافت. به عبارت دیگر در شرایطی که قیمت‌ها به کف رسیده حقوقی‌ها توانستند حقیقی‌ها را با خود همراه کنند. تحلیل‌گران خوش‌بین می‌گویند قیمت‌ها به سطح ارزنده‌ای رسیده‌اند و اگر حقوقی‌ها در سمت تقاضا فعال‌تر شوند همانند دیروز بر میزان تقاضای حقیقی بازار نیز افزوده خواهد شد.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «3 علامت مثبت به بورس/18 اسفند نقطه عطف بازار می‌شود.؟» بخوانید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.