آمریکا به رییس جمهور افغانستان هشدار داد

مینه پال به جزئیات این نامه نپرداخته است اما بر اساس گزارش‌ها بلینکن در این نامه با لحن هشدار آمیز به اشرف غنی گفته است: «اوضاع در افغانستان روبه وخامت است و با طرح جدید آمریکا برای تسریع روند صلح باید همکاری کنید.»

طرح جدید آمریکا که اخیرا زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آن کشور در امور صلح افغانستان با دولت و رهبران سیاسی در کابل شریک کرده، تشکیل حکومت انتقالی را پیشبینی کرده است. اشرف غنی اما تاکید دارد که انتقال قدرت از طریق انتخابات غیر قابل معامله است. غنی در عین حال می‌گوید حاضر است در مورد زمان انتخابات مذاکره کند.

در ادامه نامه وزارت خارجه آمریکا که رسانه‌ها به نسخه‌ای از آن دست یافته، بر اجماع داخلی در افغانستان تاکید شده و بلینکن از رئیس جمهور غنی خواسته است که با عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه، حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین و عبدالرب رسول سیاف، رهبر جهادی از نزدیک کار کند.

وی هشدار داده ‌است که نبود اجماع میان رهبران افغانستان سبب پیامد فاجعه‌بار در دهه نود شد و نباید چنین کاری بار دیگر تکرار شود.

بلینکن گفته است که در ‌چند هفته آینده وزرای خارجه آمریکا، روسیه، پاکستان، ایران و هند گردهم می‌آیند تا گزینه‌ها در افغانستان را بررسی کنند. بر علاوه قرار است یک کنفرانس در ترکیه با حمایت سازمان ملل برگزار شود.

وی افزوده است که آمریکا در حال بررسی خروج کامل نیروهایش از افغانستان تا اول ماه می است و بازنگری توافقنامه دوحه تا کنون نهایی نشده است.

بلنکین از تهیه طرحی برای کاهش ۹۰ روزه خشونت‌ برای جلوگیری از آغاز عملیات بهاری طالبان نیز خبر داده است.

وی با تاکید بر ضرورت فوری راه حل سیاسی در افغانستان هشدار داده که است که با خروج آمریکا حتی با ادامه حمایت مالی، اوضاع بدترخواهد شد و احتمالا طالبان مناطق بیشتری را تصرف خواهند کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.