گزارش رویترز از افزایش چشمگیر صادرات نفت ایران

به گزارش رویترز، شرکت ملی نفت ایران در ماه های اخیر و برای بررسی تقاضای احتمالی نفت خام با مشتریان آسیایی خود تماس گرفته است. از سرگیری واردات نفت خام ایران می تواند نیاز هند (سومین واردکننده نفت خام جهان) را به محموله های تسویه نقدی که پس از کاهش تولید نفت عراق و کاهش مدت برخی از قراردادهای کویت افزایش یافته، کاهش دهد.

یکی از مقام های هندی به رویترز گفت که این کشور که از افزایش اخیر قیمت جهانی نفت خام آسیب دیده انتظار دارد که ظرف ۴-۳ ماه آینده نفت خام ایران وارد بازار شود.
یکی از پالایشگاه های هندی نیز خبر داده که مسئولان شرکت ملی نفت ایران اطلاع داده اند که پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد، توافقنامه رسمی صادرات نفت امضا خواهد شد. شرکت ایرانی با دیگر مشتریان آسیایی نیز در تماس بوده است.

بر خلاف هند، چین هرگز واردات نفت ایران را متوقف نکرد و ظرف ۱۴ ماه گذشته ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تن نفت خام (۳۰۶ هزار بشکه در روز) از ایران وارد کرد که این واردات در ماه های ژانویه و فوریه به سطوح بی سابقه ای رسید.

برای نخستین بار پس از مه ۲۰۱۹، واردات نفت خام ایران در ژانویه ۲۰۲۱ به بیش از ۶۰۰ هزار بشکه در روز بود که می تواند نشاندهنده احتمال تغییر رفتار مشتریان نفتی پس از پایان یافتن دوران ترامپ باشد.

آمار گمرکات چین نیز نشان می دهد که واردات نفت خام در ۲ ماه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با ماه های مشابه سال گذشته ۴ درصد رشد کرده است. جزئیات این آمار به تفکیک کشورهای مبدأ در ماه جاری میلادی منتشر خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.