هشدار ترکیه به آمریکا

«ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه دوشنبه هشدار داد که تقابل واشنگتن با آنکارا درباره خرید سامانه دفاع موشکی روسی می‌تواند نتایج غیرمنتظره و ناخوشایندی را برای آمریکا به همراه داشته باشد.

وی که با خبرگزاری بلومبرگ مصاحبه می‌کرد به اقدام آمریکا در ممانعت از صادرات پیشران هواپیما به ترکیه اشاره کرد که آنکارا این پیشران‌ها را برای قرارداد فروش 30 بالگرد تهاجمی به پاکستان نیاز دارد.

وی گفت که واشنگتن این اقدام را به اختلاف میان دو کشور درباره اس-400 مرتبط کرده و افزود احتمال دارد که پاکستان قرارداد خرید بالگردهای تهاجمی را به جای ترکیه به چین بدهد.

کالین اضافه کرد: «طی سال‌های اخیر، پکن به بازیگر برجسته‌ای در بازار تسلیحات جهانی تبدیل شده است. در همان زمان نیز، دولت قبلی و کنونی آمریکا چین را یکی از تهدیدهای بالقوه برای آمریکا می‌دانند. بنابراین انتقال قرارداد پاکستان برای خرید بالگردها به چین باختی برای آمریکا به شمار می‌آید که توسط خودش حاصل شده است.»

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اضافه کرد که ترکیه و آمریکا می‌توانند در مسیری بسیار سازنده همکاری کرده و با تقویت یکدیگر، به موضوعات مشترک بپردازند.

وی با تاکید بر جایگاه ژئوپلتیک ترکیه و همچنین موضع این کشور در ناتو گفت: «همکاری با واشنگتن تنها در صورتی امکان پذیر است که به منافع آنکارا از جمله امنیت ملی آن احترام گذاشته شود.»

ترکیه به دنبال امتناع آمریکا در فروش سامانه‌های دفاع موشکی تصمیم به خرید سامانه‌ های دفاع موشکی اس ۴۰۰ روسیه گرفت و این سامانه را در چند نوبت تحویل گرفت و همین مسئله باعث شد که واشنگتن، آنکارا را از پروژه تولید جنگنده ‌های اف ۳۵ حذف کند. آمریکا مدعی است که استفاده از اس ۴۰۰ در کنار اف ۳۵ باعث خواهد شد که کدها و فناوری این جنگنده‌های مدرن افشا شود.

همچنین آمریکا در آذر گذشته صنایع دفاعی ترکیه و «ابراهیم دمیر» رئیس این سازمان را به دلیل اقدام آنکارا برای خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 به لیست تحریم‌های خود افزود. واشنگتن مدعی شده بود آنکارا به دلیل همکاری آگاهانه با شرکت تسلیحاتی روسی «روسبرون‌ اکسپورت» و خرید سامانه دفاع موشکی «اس-400» تحت تحریم‌های برآمده از قانون موسوم به «کاتسا» قرار گرفته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.