مصیبت تازه کرونا برای کشورهای اروپا

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید سیر صعودی موارد ابتلا به این بیماری در هفته گذشته در حکم پایان روند نزولی بیماری در ۶ هفته قبل‌تر بوده است.

نخستین گونه جهش‌یافته کرونا که اولین بار در انگلیس مشاهده شد در حال حاضر در ۲۷ کشور اروپایی منتشر شده است. این ویروس نسبت به گونه اول کرونا قابلیت انتقال بیشتری دارد و مرگبارتر است.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، این گونه کرونا که نام B.۱.۱.۷ برای آن انتخاب شده اکنون به سویه غالب این ویروس در کشورهای بریتانیا، دانمارک، ایتالیا، ایرلند، آلمان، فرانسه، هلند، اسپانیا و پرتغال تبدیل شده است.

علاوه بر این، گونه جهش‌یافته دیگری که برای نخستین بار در آفریقای جنوبی مشاهده شد هم در ۲۶ کشور اروپایی شیوع پیدا کرده است.

شرکت‌های «مدرنا»، «فایزر» و «نواواکس»، به عنوان شرکت‌های تولیدکننده واکسن گفته‌اند واکسن‌های تولیدی آنها هنوز اثربخشی دارد، هر چند که اثر آن در برابر گونه مشاهده‌شده در آفریقای جنوبی کمتر است.

خبرگزاری رویترز هم گزارش داده یکی دیگر از جهش‌های کرونا که در برزیل کشف شده در ۱۵ کشور اروپایی مشاهده شده است. این گونه می‌تواند افرادی را که از گونه‌های قبلی جان به در برده‌اند مجدداً مبتلا کند.

کرونای جدید یکی از ۷ نوع ویروس شناخته شده «کرونا» است که باعث ایجاد بیماری در انسان می‌شود. ۴ گونه از این نوع ویروس‌ها علائمی شبیه سرماخوردگی خفیف ایجاد می‌کنند و سه گونه دیگر باعث ایجاد بیماری‌های حاد تنفسی می‌شوند که در مواردی به مرگ منجر می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت بعد از ابتلای بیش از ۱۲۱ هزار نفر در سراسر جهان به این بیماری آن را «همه‌گیر جهانی» اعلام کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.